Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så luras du av storföretagen bakom ”etiska” produkter

Publicerad: 27 Januari 2011, 09:11

I en ny brittisk studie fick konsumenter gissa vilka som låg bakom 10 populära ”etiska” varumärken. Nästan ingen kunde gissa rätt och många kände sig lurade.


"Etiska" varumärken i livsmedelsbranschen blir allt vanligare. Det blir också vanligare att stora globala företagsjättar som Kraft, Unilever och Nestle undviker att tala om på förpackningen vilka som egentligen står bakom de "etiska" produktterna.

Tidningen Guardien berättade igår om en ny brittisk studie från konsumentorganisatoinen Which? som visade att få konsumenter kände till kopplingen mellan 10 populära etiska varumärken och de storföretag som låg bakom dem.

I studien
, som byggde på svar från 2110 personer och som publiceras i veckan, fick de svarande till exempel berätta hur de såg på det etiska chokladmärket "Green & Blacks – Organic". 74 procent var omedvetna om att det var livsmedelsjätten Kraft som ägde märket. De svarande hade också väldigt olika syn på märkena Kraft och Green & Blacks. Till exempel ansåg bara 11 procent att Kraft var ett socialt ansvarstagande företag medan hela 44 procent ansåg detsamma om Green & Blacks. Och bara 21 procent såg Kraft som ett trovärdigt företag medan 53 procent såg Green & Blacks som trovärdiga.

När
konsumenterna fick reda på kopplingen mellan storföretagen och de "etiska" produkterna kände sig många lurade. 75 procent av de tillfrågade ansåg att företagen borde vara tydligare med vilka som äger varumärket på förpackningar.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.