Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så luras vi att tro på miljösmart förpackning

Publicerad: 17 December 2009, 06:51

Är livsmedlet du köper miljövänligt profilerad? Det får de flesta av oss att tro att det också gäller förpackningen.


70 procent av konsumenterna tror att en förpackning är klimatsmart om livsmedlet i förpackningen har en miljövänlig profil. Om konsumenten vet att förpackningen har en negativ miljöpåverkan kan 46 procent tänka sig att avstå från att köpa produkten. Viljan att avstå en produkt med miljövidrig förpackning minskar med fallande ålder. Det konstaterar United Minds i en undersökning bland 1.045 svenskar beställd av förpackningsjätten Tetra Pak.

Drygt 4 av 10 kan tänka sig att köpa en annan produkt än de köper i dag om förpackningen kan uppvisa en låg koldioxidbelastning, enligt undersökningen. Miljöbelastningen är alltså viktigare än en snygg design, som 8 procent av de tillfrågade anser vara prioriterat.

Att skydda och bevara produkten är ett krav man kan ställa på en förpackning enligt 82 procent. Nästan lika många, 81 procent, anser att det är viktigt att förpackningen är återvinningsbar. 77 procent anser att det är viktigt att en förpackning är bra för miljön.

I undersökningen har 51 procent svarat att de tycker kartong är det mest klimatsmarta förpackningsmaterialet.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.