Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så lyckades årets miljöinnovatör

Publicerad: 20 November 2009, 07:36

40 års grubblerier mynnade i veckan ut i årets miljöinnovatörspris för KTH-professorn Mats Westermark. Men för att få gehör för sina idéer så måste man enligt innovatören ta fram svetsen också.


Miljöinnovationen Spillvärme som tidigare i veckan vann miljöinnovationspriset tar nu sikte på de 2000 stora gasmotorer som säljs för fjärrvärmeändamål runt om i världen varje år.

-Varje gasturbin ger 0,5-1 MW extra fjärrvärme med vår teknik så det bör finnas en god marknad säger Mats Westermark.(bilden t. höger)

Mats tror dessutom att marknaden är mer intresserad av den här typen av energibesparingar nu än tidigare.

Att utvinna spillvärme ut rökgaser är ingen nyhet i sig, praktiskt taget alla nya anläggningar i Sverige utrustas idag med kondensering. Det Mats Westermark och hans kollegor har gjort är ta fram en anläggning som körs vid atmosfärstryck och låga temperaturer vilket enligt innovatörerna gör det hela mer kostnadseffektivt.

Det ligger mycket räknande och ingenjörsarbete bakom Spillvärme. Mats Westermark poängterar att det därtill är viktigt att ta fram en praktisk lösning till sina teorier.

-När man räknat klart så måste man ta fram svetsen och konstruera en försöksanläggning. Det fungerar inte att komma ut till företagen med en fin teori, man måste kunna visa hur det skulle fungera rent praktiskt för dem också.

Just i det här fallet har Mats Westermark fått lite hjälp med svetsen, han har lyckats engagera två partners. Pilum, en börsnoterad tillverkare av rökgaskondensorer och Nykomb som är ett energiutvecklingsföretag.

Spillvärmes praktiska exempel sitter just nu på en försöksanläggning i Eskilstuna.

Not: På ingångsbilden till artikeln syns Daniel Ingman, vd för Hyheat AB.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.