Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så minskar du den farliga stressen

Publicerad: 9 September 2010, 11:39

Det är inte farligt att stressa. Men det är farligt att leva allt för länge på det sättet. Här är forskningens råd om hur du undviker att dras ner i stressmörkret.


Stress kan vara bra. Det kan ge energi och en skärpa som gör att du presterar bättre och kanske känner dig mer tillfredsställd i slutänden. Men om den stannar för länge kan den bli förgörande.

Denna skadliga, långvariga stress slår sina klor i allt fler och skapar problem bland chefer och anställda i form av ökade psykisk ohälsa. Det vet Docent Carl Åborg vid Karolinska Institutet, som har forskat mycket kring orsaker till stress och hur den kan motas.

Men antalet sjukskrivningar har ju gått ner de senaste åren. Är inte det ett tecken på att stressen på arbetsplatser minskar?
– Nej, det stämmer visserligen att sjukskrivningarna har minskat. Men den minskningen har antagligen med ekonomiska faktorer att göra, hur sjukersättningssystem fungerar exempelvis, säger han.
– All forskning visar nämligen att stressrelaterade problem och sjukdomar ökar.

Hur vet man om man lever i en skadlig stress?
– Om du under lång tid befinner dig under stress och aldrig får möjlighet att återhämta dig kommer stress som till en början har känts positiv att leda till skador. Ett säkert tecken på att du är på väg mot detta är att du har sömnproblem, säger docent Carl Åborg.

Han har tillsammans med kollegor satt ihop ett faktablad om hur du som chef kan minska stressen, dels din din egen och dels den bland dina medarbetare.
– Våra tips och förslag bygger helt på den forskning som pågår inom området.

Så minskar du din egen stress

- Tro på din egen förmåga. Lös problem istället för att grubbla på dem.
- Återhämta dig. Vissa hormonella system återhämtar sig bara under djupsömn. De flesta behöver sju timmars sömn.
- Aktivera dig. Att vara igång fysiskt kan ge lika bra effekt som antidepressiva läkemedel.
- Bry dig om kollegorna. Genom att ge stöd får du stöd tillbaka.
- Var kulturell. Att sjunga i kör har en positiv inverkan på vårt välbefinnande och vår hälsa, visar forskning, liksom att måla, dansa, gå på teater och lyssna på musik.
- Fokusera. Multitasking är rena stressbränslet. Koncentrera dig istället på en arbetsuppgift i taget. Ständiga avbrott gör att du tappar koncentrationen och blir ineffektiv. Ha bestämda tider då du svarar på mejl och undvik stressande massutskick och stäng av störande ljud från mobil och mejl.

Så minskar du stressen bland medarbetarna

- Se till att de krav som ställs motsvaras av tillräckliga resurser.
- Var tydlig med att de anställda vet vad som förväntas av dem.
- Föregå med gott exempel. Gå hem när arbetsdagen är slut, arbetsmejla inte på fritiden, och uppmuntra inte till onödig övertid.
- Ge tät återkoppling om vad som är bra och vad som är mindre bra. Säg fler positiva än negativa saker eftersom det negativa väger tyngre.
- Ge utrymme för social samvaro och återhämtning. Fika, ses på after work, gör något roligt tillsammans på lunchen.

Henrik Rådmark

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.