Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så motiverar Carlgren satsningen på jättevägbygget

Publicerad: 3 September 2009, 10:34

”Tveklöst ja” svarar miljöminister Andreas Carlgren på frågan om Förbifart Stockholm är det bästa alternativet för klimatet.


Ämnen i artikeln:

Andreas CarlgrenMotor

Regeringen beslutade idag att tillåta motorvägsprojektet Förbifart Stockholm – till en kostnad av 28 miljarder kronor. Miljöministern försvarar det kritiserade projektet med att det byggs för framtidens bilar med låga eller obefintliga utsläpp av koldioxid.

Miljöminister Andreas Carlgren presenterade beslutet på en presskonferens tillsammans med infrastrukturminister Åsa Torstensson, kulturminister Lena Adelsson-Liljeroth och finansborgarrådet i Stockholm, Sten Nordin.

Åsa Torstensson inledde konferensen med att peka på hur stort behovet är av goda trafiklösningar när regionen växer. Motorvägen under Mälaren kommer enligt henne att skapa ett ”mindre miljöbelastande trafiksystem” som gynnar kollektivtrafiken.

Den sexfiliga motorvägen ska byggas mellan Häggvik och Skärholmen i en 17 kilometer lång tunnel under Mälaren och Ekerö. Regeringen hoppas att kunna sätta spaden i jorden om två år och att motorvägen står klar om tio år.

Andreas Carlgren säger att motorvägen inte kommer att förstöra så mycket natur- och kulturvärden som äldre versioner av samma projekt. Den här planen från Vägverket gör så att till exempel både Grimstaskogen och Lambarfjärden räddas från exploatering.

Kritiken mot projektet har varit hård inte minst eftersom den kommer att öka trafikmängden i regionen. Men Andreas Carlgren hänvisar till Vägverkets beräkningar som visar att utsläppen av koldioxid kommer att minska med 25 procent fram till år 2030 tack vare minskad köbildning.

— Vi ska inte lösa miljöproblemen genom att sluta resa, säger Andreas Carlgren.

—  Vi bygger den här vägen för en tid när bilarna går på biogas och el. Det är entydigt.

Tycker du att Förbifart Stockholm är det bästa klimatalternativet?

Tveklöst ja, säger Andreas Carlgren.

Vilka signaler skickar det här beslutet till de internationella klimatförhandlingarna? Igår satt du i Bryssel och uppmanade andra länder att dra ned på utsläppen. Idag är du med om att göra den största motorvägssatsningen någonsin.

Jag tror inte att det påverkar så mycket. De signaler man bryr sig om handlar om innehållet i vår nationella klimatplan. Sedan är det många som sitter fast i tänkandet att vägarna byggs för dagens bilar när det i själva verket är koldioxidfria elbilar som ska köra där, säger miljöministern.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Andreas CarlgrenMotor

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.