söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så når Sverige nollutsläpp på 35 år

Publicerad: 28 januari 2009, 11:46

Svensk ingenjörskonst när den är som bäst. IVA:s nollvision ersätter växthusgaser med elbilar och ny teknik.

Ämnen i artikeln:

Kärnkraft

Svensk ingenjörskultur som bäst – fem tekniker som bidrar med sina erfarenheter från olika områden samarbetar kring ett tydligt recept: Ta bort oljeberoendet så är det klart. Vi kan hejda våra utsläpp av koldioxid om vi tar ett helhetsgrepp.

Befintlig teknik kan användas effektivare. Ny teknik är på väg. Det här kan göras. Men inte utan en förändring av våra beteendemönster – vilket är en faktor som ligger utanför teknikens påverkan.

Men IVAs veteraner backar inte för den frågan. Hans Folkesson har en bakgrund som teknisk direktör i Volvokoncernen men skräder inte orden:

– Vi är på fel spår om vi behöver tvåtonsbilar för att flytta ett par personer en halvmil. Vi behöver inte ett fyrhjulsdrivet pansarfordon för att köra barnen till dagis en regnig dag om vi utan att tveka sätter dem i ett cykelsäte när solen skiner. Vanliga cyklar och elcyklar är de bästa stadsfordonen!

IVAs rapport ”En svensk nollvison för växthusgasutsläpp” presenterades i går, tisdag den 25 januari, och är en del i ett större projekt, Vägval energi. En mer omfattande rapport kommer i vår. Ordförande i gruppen är Per Westlund, tidigare vice-vd i Skanska. Han bjussar på ett foto på sig själv, ombord på segelfartyget Göteborg under Öresundsbron – två projekt han varit engagerad i:

– Kan vi bygga ett gammalt skepp med traditionell teknik och bygga en bro till Danmark så kan vi göra det mesta. Vi är bara en promille av jordens befolkning men vi måste göra vår del. Vi har teknik, kunnande och en innovationskultur. Det innebär stora möjligheter för svensk industri.

– Vi kan göra det mesta, menar Per Westlund, IVA

Volvomannen Folkesson vet mycket väl vad som är på gång i bilbranschen i fom av elhybrider, laddhybrider och rena elbilar. Men el-entusiasten i gruppen är ABBs förre forskningschef Harry Frank som lever upp till sitt efternamn under dagen med ett (hårt nedklippt) framträdande i tisdagens morgoneko och tillspetsade formuleringar under när rapporten presenterades på IVA.

Det är i trafiken de största utsläppen kan minskas – med 90 procent fram till år 2030 eftersom vi då har en helt annorlunda bilpark. Då ger personbilarna noll utsläpp medan den tyngre trafiken fortfarande släpper ut två miljoner ton. Dagens fyra miljoner personbilar har då bytts mot:

• En miljon små elbilar med 15 km räckvidd för jobbpendling och småtransporter i storstadsregioner. Snittförbrukning 15 kWh per 100 km och noll koldioxidutsläpp.
• En miljon medelstora elbilar som används på liknande sätt plus som taxi mm. Snittförbrukning 20 kWh per 100 km och nollutsläpp.
• Två miljoner huvudsakligen seriehybrider som klarar 50 km på batteri innan förbränningsmotorn tar över. Snittförbrukning 20 kWh. Över halva körsträckan går på el, resten, runt 15 miljarder km, körs på andra och tredje generationens biobränsle och drar fem TWh biobränsle.

Mer än 80 procent av elenergin överförs från elnätet i anslutning till hemmet eller arbetsplatsen vid längre parkering. En mindre del tankas genom dynamisk snabbladdning som medför stora förluster.

– En eldriven bilpark kräver inte en jätteutbyggnad av elproduktionen. Vi har en stor potential genom effektivisering genom varvtalsreglerade motorer i industrin, lågenergilampor, lägre förluster i apparater och överföring och direktel i stället för tryckluft. Potentialen är mellan fem och åtta TWh och bara där har vi nästan nått de tio TWh som framtidens bilpark behöver, säger Harry Frank som ser en framtid där Sverige blir exportör av klimatvänlig el. Och exportör av produkter som framställts med klimatvänlig el.

Sverige kan exportera klimatvänlig el, menar Harry Frank

Men rapporten innehåller även en förslag för att öka elproduktionen genom solpaneler, effektivare kärnkraft, vind och vatten. En avslutande del ägnas jordbruket och skogens resurs för biobränsle och kolsänka (upptag av kol). Ökad global efterfrågan på klimatneutrala drivmedel ger skogsindustrin nya möjligheter

Flyget når nollutsläpp 2043 med en ny generation flygmotorer. Sjöfarten borde klara samma sak men då krävs nya och gemensamma styrningar. Fartyg har dessutom oftast plats för både solceller och andra energikällor. Dagens massa- och pappersfabriker kan bli bioraffinaderier med till exempel svartlutsförgasning.

IVAS ingenjörer har en lång rad förslag på tekniska lösningar – men också krav på att varje människa måste börja tänka och handla resurssnålt. Varje svensk måste slänga mindre mat, resa klimatneutralt och leva energisnålare. Och Sverige måste verka internationellt för få in alla utsläpp av växthusgaser i avtal och statistik. Nu fattas till exempel skogen och gränsöverskridande transporter.

Och givetvis att Sveriges strävan att vara ett föredöme för nollutsläpp sker med bibehållen eller ökad konkurrenskraft.

Pär Rittsel

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev