Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så öppnas vägen mot mer hållbar sjöfart

Publicerad: 24 September 2019, 08:46

Cecilia Andersson och Rikard Engström, Svensk Sjöfart

DEBATT. Sjöfarten står för en stor andel av transporterna till och från Sverige och näringen är beredd att öka sina ansträngningar för att elektrifiera sjöfarten. Det skriver Cecilia Andersson, ordförande i Svensk Sjöfarts miljökommitté och Rikard Engström, vd för Svensk Sjöfart.


Inom flera delar av transportsektorn pågår för närvarande ett intensivt arbete för att klara klimatomställningen. Även om mycket arbete ännu återstår ligger Sverige långt framme inom flera områden, däribland sjöfarten. Svenska rederier är i många delar världsledande inom hållbarhet och genomför omfattande satsningar i nya fartyg med hög miljöprestanda. Enligt Svensk Sjöfart uppgår det totala ordervärdet på fartyg med koppling till Sverige för närvarande till närmare 25 miljarder kronor. En stor andel av ordervärdet utgörs av investeringar i teknik utöver internationella krav och regelverk.

Svensk sjöfart har en vision om helt fossilfria transporter 2050 och en bred palett av åtgärder, tekniska lösningar och olika drivmedel testas och utvärderas för att nå klimatmålen. Många av dessa åtgärder rör elektrifiering. Det är därför välkommet att regeringen nu tillsätter en elektrifieringskommission som ska föreslå hur transporter ska elektrifieras mest effektivt. Sjöfarten utgör en mycket viktig del av transportkedjan och måste därför ingå som en av flera konstruktiva parter i detta arbete.

En satsning på elektrifiering kommer att öka takten på vägen mot en mer hållbar och effektiv sjöfart. Redan idag ligger Sverige långt framme när det gäller elektrifieringen av passagerarfartyg inom både internationell och nationell trafik. Batteriteknik monteras även ombord på allt fler fartyg som ett komplement till befintligt bränslesystem, vilket resulterar i minskade utsläpp. I tillägg till detta ansluter sig majoriteten av den reguljära färjetrafiken till och från Sverige till elnätet när de ligger i hamn. Med en snabb utveckling inom batteri- och elsystem för maritimt bruk öppnas på sikt även förutsättningar för att använda el för allt längre sträckor. Men elektrifiering av fartyg kräver mycket stora effektuttag och väldimensionerade nät. Det är därför viktigt att man från samhällets sida fokuserar på att säkerställa nödvändig infrastruktur och leverans av konkurrenskraftig förnyelsebar el till en allt mer elektrifierad sjöfart.

Sverige har en gedigen expertis, både inom rederinäringen och inom energiområdet, och möjligheterna att exportera de lösningar vi utvecklar i Sverige är därför mycket goda. Vi välkomnar de diskussioner som för närvarande pågår kring en särskild satsning för elektrifiering av transportsektorn. En viktig del är naturligtvis hur satsningen konkret ska utformas och flera avgörande frågor är kopplade till både själva tekniken ombord på fartygen och infrastrukturen i land. Med fokuserade satsningar kring omställningen, rätt styrmedel och incitament kan Sverige visa att vi kan minska utsläppen, förbättra luftkvaliteten i våra hamnstäder och främja effektiva transporter genom att elektrifiera transportsystemet, även till sjöss.

Cecilia Andersson,
Stena Line, ordförande i Svensk Sjöfarts miljökommitté
Rikard Engström,
vd, Svensk Sjöfart

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.