Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så prioriterar du hårdare och presterar bättre

Publicerad: 30 augusti 2012, 05:10

Prioritera hårdare och lita på dig själv. Förutom att en större harmoni infinner sig leder det till att du verkligen kan ge järnet och prestera på topp när det gäller, säger coachen Elizabeth Gummesson.


Tempot och kraven ökar i samhället och fler och fler upplever att det är svårt att få ihop livspusslet med jobb, familj och egen utveckling. Därför blir det allt viktigare att var och en hittar ett sätt att hantera tillvaron och hitta sin egen balans. Det anser Elizabeth Gummesson, som jobbar som krishanterare och coach, och skriver böcker och föreläser inom personlig utveckling, ofta på temat Good enough.

Hon menar att fler kan må bättre och samtidigt prestera bättre om de lär sig att få mer distans till tillvaron och inser att det inte går att prestera på topp jämt.

Men det handlar inte om att folk ska bli latmaskar, sluta bry sig och göra allt lite lagom och halvdant.

– Genom att bli bättre på att prioritera och säga nej kan man också fokusera och prestera bättre. De som lyckas upplever en större livskvalitet. De blir lugnare, skönare och roligare personer att vara med.

Elizabeth Gummesson delar med sig av fem handfasta tips på hur du lyckas.

Gasa – pausa

Hennes första tips är en liknelse med en bil som bara har en gaspedal. Den kommer att köra fantastiskt snabbt förbi alla andra och vinna tävlingarna. Men så småningom kör den in i en vägg eller sliter ut däcken, och då fungerar den inte längre.

– Översatt till människor handlar det om vem som har den bästa hälsan. Ingenting i livet är viktigare än hälsan för utan den kan man inte göra något.

Den som hittar sin egen takt och drivkraft lär sig i vilka projekt och arbetsmoment som han eller hon ska trycka på allt de orkar.

För att klara det behöver man prioritera bort vissa saker och ibland vila och fira framgångarna. Men perfektionisten ser bara prestationen och har ofta väldigt svårt att se det som också måste finnas före och efter prestationen för att det ska fungera i längden.

Förbered dig

Många känner oro när de ska hålla i presentationer, säljmöten eller vara delaktiga i konferenser, men oron kan göra det svårt att sätta gränser, berättar Elizabeth Gummesson.

Även om de lägger ner massor av tid på att förbereda sig är de ofta ostrukturerade vilket gör att de är helt slutkörda redan innan det har börjat. Men de är fortfarande lika nervösa.

– Det går inte att ha samma fokuseringsförmåga i stunden om du har slitit ut dig både fysiskt och psykiskt innan. Kanske suttit uppe sent in på natten innan, jobbat ostrukturerat och läst på.

Det är viktigt att planera förberedelserna i god tid och avsätta tid för dem, både praktiskt och mentalt.

– Lägg också in tid då du gör något helt annat. Se en film, ta ett bad eller jogga. Dagen då det är dags är du fräsch, stänger av mobilen, håller undan jobbiga mejl och annat som kan störa.

Prioritera mera

Grunden är prioritering. Titta på vad som ligger framför dig den närmaste tiden och gör en prioriteringslista.

– Vilken är den viktigaste aktiviteten, och hur kan du förbereda den? Vad behöver du göra för att prestera på topp? Försök att inte vara för detaljerad utan att se helheten. Då är det lättare att avgöra vad man hinner och inte.

Elizabeth Gummessons råd är att inte titta för mycket på det du väljer bort utan snarare på det du väljer att göra. Är det svårt att prioritera, fråga chefen.

– Säg att du har svårt att hinna allt den här veckan, och fråga vad han eller hon tycker att det är viktigast att du fokuserar på.

När prioriteringsordningen är gjord så gör det viktigaste först. Börja inte med det som går snabbast och lättast för då är det stora jobbiga kvar till sist, när du har minst krafter kvar.

Säg nej med magen

Även om det inte är lätt att lära sig att prioritera så är det en träningsfråga, poängterar Elizabeth Gummesson. Det handlar både om att sätta sig ner och göra en prioritering men också om att ha tillräckligt mycket ryggrad att stå för de val man gör och våga säga att man inte hinner.

Efter flera års träning har Elizabeth Gummesson själv lärt sig att säga nej.

– Jag sköt ofta upp beslut och hade svårt att förklara varför jag inte hann. Då blir det otydligt även för andra. Nu har jag blivit bättre på att se hur lång tid saker tar, och när jag blir tydligare mot mig själv blir det även det för andra.

Hon tror att många skulle må bra av att känna efter i magen lite oftare.

– Där känner man ofta hur man ska göra i vissa situationer. Vi är ofta väldigt mycket uppe huvudet hela tiden och då tar ofta strategierna och taktiken över känslan.

Stå upp för dig själv

När du behöver säga nej till något så förbered dig på de reaktioner som kan komma. Är du inte beredd på ett ”jo men det här måste du ställa upp på ” kanske du ändrar sig.

– Men då sviker man sig själv och det som är viktigt för en och det är inte bra i längden. Tänk att ”det här är ett nej det ska jag vara tydlig med”. Och nämn en orsak till ditt nej, inte tio. Och du behöver inte säga det 20 gånger, det räcker med en. Det blir till och med tydligare då.

Nästa steg är att stå för sitt beslut. I början är det kanske läskigt att säga nej men det är ingen stor grej egentligen. Man vänjer sig snabbt, och grubblerier, osäkerhet och dåligt samvete leder ingen vart, konstaterar hon.

– Lita på att du kan fatta dina egna beslut och att det är okej att välja som du gör. Andra människors reaktioner ska man ha respekt för men det är inget som du kan påverka. När man börjar jobba bort det dåliga samvetet får man massor av energi över till annat.

Karin Myrén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.