Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så räddar du karriären från Facebook-döden

Publicerad: 21 Maj 2014, 07:25

Här är listan över de vanligaste karriärdödande misstagen i sociala medier. Och tipsen för hur du undviker att göra dem.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Få känner till namnet Kelly Blazek, men hennes livsöde går det sannolikt att känna igen sig i. Blazek är grundare av jobbsökarsajten Cleveland Job Bank för proffs inom marknadsföring och komunikation.

I februari skickade hon ett dräpande svar till den nyligen utexaminerade jobbsökaren Diana Mekota, som kontaktade Blazek via Linkedin för att fråga om råd om hur man söker jobb och nätverkar på sociala nätverk. Blazeks svar blev desto mer känt och hon blev en ledstjärna för hur man inte gör i sociala medier.

Grundregeln är: Anta aldrig att du är säker för insyn eller felaktig tolkning.

Misstag 1: Blanda personliga och professionella uppdateringar.

Gränsen mellan det yrkesmässiga respektive det privata blir allt svårare att dra. Håll därför all publik interaktion på en professionell nivå, oavsett vilken social mediesajt det handlar om. Det gäller inte bara när man söker arbete, utan alltid.

Misstag 2: Glömma publiken eller kontexten.

Uttalanden eller inlägg som inte är förolämpande i en viss kontext, kan vara det i en annan. På skämt kan folk uttala sig rasistiskt eller sexistiskt, där alla i den kontexten är införstådda med att det är ett skämt. I en annan kontext är skämten inte bara plumpa, utan obehagliga och kan även vara olagliga. Även kommentarer som är avsedda som rena komplimanger till en person av det motsatta könet kan tolkas annorlunda i en annan kontext. Den som läser har alltid tolkningsföreträde.

Misstag 3: Vara oförsiktig med potentiellt zombie-innehåll.

Roliga eller knäppa bilder från studentfester, möhippor eller svensexor är skojiga internt, men bilder som står ut tillräckligt får lätt ett eget liv. Plötsligt så finns bilderna överallt, utom ens egen kontroll. Som en zombie får bilderna ett eget liv. En av de första åtgärder som en rekryterare vidtar är att googla och söka på Facebook eller Linkedin efter kandidater. Det ger en bra bild om en tilltänkt medarbetare passar, kulturellt och professionellt, i en viss organisation.

Misstag 4: Lägga ut "obalanserat" innehåll.

En person som går ut och festar en gång i månaden, men som lägger ut mängder av bilder just från dessa tillfällen, ger intryck av att vara en riktig festprisse. Vill man synas i sociala sammanhang, kan det vara en fördel om man inte hela tiden har ett öl- eller vinglas i handen.

Den som bara har lagt ut personliga inlägg och bilder kan upplevas som oprofessionell. Följ därför tredjedelsregeln: En tredjedel intressant innehåll, en tredjedel informativa inlägg och en tredjedel inlägg som ger ett gott intryck.

Misstag 5: Dålig tajming

Roliga bilder vid fel tillfälle kan leda till att ens arbetsgivare upptäcker att man är väldigt aktiv med privata inlägg på arbetstid, vilket kan leda till problem. Att blogga och vara aktiv på Facebook i för stor utsträckning ser inte bra ut. Kolla upp vilka regler som gäller i det egna företaget, eller hos potentiella, framtida, arbetsgivare.

Misstag 6: Göra allmänt dåligt förstaintryck online.

Det första andra ser ger det första intrycket. Det gäller oavsett om innehållet ligger ute sökbart på Google eller på sociala medier. Om de första sökningarna inte ger ett smickrande intryck, kan det vara värt att lägga ut nya saker. Det gäller alltså att ha koll på det allmänna intrycket i sociala medier och ute på webben, exempelvis på Google Images. Nyligen ledde ett domslut till att Google numera måste möjliggöra borttagning av sökbart innehåll, vilket kan vara en väg att gå om innehållet upplevs som allt för störande.

Martin Wallström

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.