Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så ser näringslivets klimattaktik ut

Publicerad: 5 Maj 2015, 10:57

Näringslivet vill ha en ledande roll under klimatförhandlingarna i Paris och storföretagen, både svenska och internationella, samlas nu för att lägga upp strategin för att nå dit.


Ämnen i artikeln:

EkonomiParisFinans

Den här artikeln publiceras i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 5 maj.

Storbolagen möts på en tredagarskonferens med start i dag i Göteborg – korad till Sveriges klimatstad 2015 – för att diskutera hur utvecklingen för en klimatanpassad ekonomi kan drivas framåt. Det hela sker inom ramen för WWF:s globala klimatprogram Climate Savers och SKF och Volvokoncernen är några av deltagarna på konferensen.

– Omställningen kräver stora förändringar. Som deltagare i Climate Savers vill vi visa ledarskap inom vår bransch, för kunder och samhället i stort, säger Niklas Gustavsson, Volvokoncernens chief custainability officer och ansvarig för företagets engagemang i Climate Savers.

Enligt WWF har de medverkande företagen i klimatprogrammet minskat sina koldioxidutsläpp med 100 miljoner ton på tretton år, vilket uppges vara nästan dubbelt så mycket som Sveriges totala årliga koldioxidutsläpp.

– Climate Savers kan inspirera politik och företag till ett ambitiöst klimatarbete. Vi räknar med att näringslivets företrädare spelar en aktiv roll inför höstens klimatförhandlingar i Paris, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF.

Läs mer här.

Och här är en debattartikel i GP i ämnet.

Ola Söderlund

Ämnen i artikeln:

EkonomiParisFinans

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.