Klimat
Så ser näringslivets klimattaktik ut
Publicerad: 5 maj 2015, 10:57
Näringslivet vill ha en ledande roll under klimatförhandlingarna i Paris och storföretagen, både svenska och internationella, samlas nu för att lägga upp strategin för att nå dit.
Den här artikeln publiceras i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 5 maj.
Storbolagen möts på en tredagarskonferens med start i dag i Göteborg – korad till Sveriges klimatstad 2015 – för att diskutera hur utvecklingen för en klimatanpassad ekonomi kan drivas framåt. Det hela sker inom ramen för WWF:s globala klimatprogram Climate Savers och SKF och Volvokoncernen är några av deltagarna på konferensen.
– Omställningen kräver stora förändringar. Som deltagare i Climate Savers vill vi visa ledarskap inom vår bransch, för kunder och samhället i stort, säger Niklas Gustavsson, Volvokoncernens chief custainability officer och ansvarig för företagets engagemang i Climate Savers.
Enligt WWF har de medverkande företagen i klimatprogrammet minskat sina koldioxidutsläpp med 100 miljoner ton på tretton år, vilket uppges vara nästan dubbelt så mycket som Sveriges totala årliga koldioxidutsläpp.
– Climate Savers kan inspirera politik och företag till ett ambitiöst klimatarbete. Vi räknar med att näringslivets företrädare spelar en aktiv roll inför höstens klimatförhandlingar i Paris, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF.
Läs mer här.
Och här är en debattartikel i GP i ämnet.
Ola Söderlund