Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så ska Arla fördubbla försäljningen av ekomjölk till 2015

Publicerad: 12 september 2012, 12:49

Med klimatkompensation och mindre prisskillnad mellan ekologiska och konventionella mejeriprodukter ska Arla lyfta ekoprodukterna.


Mejeriproducenten Arla med 500 ekobönder och över 80 ekologiska produkter i sortimenter tar just nu ett stort steg mot hållbarhet.volym största Ekoprodukter som mjölk, fil, gräddfil och vispgrädde samlas under namnet Arla Eko och produkterna får en ny design samtidigt som de klimatkompenseras för fullständigt.

– Vi vill genom denna satsning bidra till att göra eko till mer än en nisch. Arla har drivit utvecklingen av ekologisk mjölkproduktion i över tjugo år och lanserade den första ekomjölken redan 1991. Klimatkompensationen tar oss ett steg till. Vi vet också att allt fler konsumenter vill ha produkter som produceras ekologiskt och är bra ur klimatsynpunkt, säger Ann Freudenthal, ansvarig för Arlas ekosatsning.

Ann berättar också att Arla genomfört en prisväxling där priserna på ekoprodukter har tänkts samtidigt som priset på konventionell mjölk höjts vilket minskas prisskillnaden med cirka 40 procent.

– Genom god tillgång på råvara på våra 500 ekogårdar och våra många produkter har vi möjlighet att klara en rejäl ekoökning. Vi vet att många konsumenter vill köpa ekologiskt men tycker att prisskillnaden är för stor. Prisväxlingen och klimatkompensationen är två konkreta saker som vi gör för att få fler att välja eko oftare, säger Ann Freudenthal.

Företagets ambition är att
fördubbla den konsumerade volymen av ekomjölk fram till 2015.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News