Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så ska flygindustrin sänka utsläppen

Publicerad: 24 September 2009, 02:19

Flygindustrin står för 3% av koldioxiden. Det finns stora pengar i att sänka utsläppen.


Det är välkänt att flygindustrin bara står för en mindre del av all världens koldioxidutsläpp, men flygplanen är väl synliga och drar därför på sig en ovanligt stor del av kritiken. För sin egen skulle måste dock flygbolagen börja minska sina koldioxidutsläpp, om inte annat så för att spara pengar.

Sverige har redan kommit en bit på väg, med sk gröna inflygningar som sparar massor av bränsle. Air India skulle för sin del sluta köra så mycket med hjälpmotorn (APU) och förlita sig mera på ström från marken när planen var parkerade. Olika flygbolag har provat med grönt bränsle i form av en fotogenliknande substans framställd av alger, eller med ett rapsoljederivat, och båda bränslena verkar ha fungerat tillfredsställande. Världens eländigaste flygbolag, Aeroflot, ska förnya sin flygplansflotta. De ska skrota alla gamla Ilyushin och Tupolev och köpa Airbus istället, för de drar bara hälften av bränslet. Det ser mörkt ut för rysk flygindustri, men desto ljusare ut för miljön. Den ryska flygindustrin erkänner att den inte gjort mycket rätt de senaste åren, utan bara rullat på i samma gamla spår. Det är illa med leveranssäkerheten också. Ofta kunde bara halva antalet beställda flygplan levereras inom utlovad tid. Resten kom nån gång…

Flygindustrin hackar tänder över alla elaka kommentarer de vet med sig att de kommer att få från diverse miljögrupper vid den stora klimatkonferensen i Köpenhamn i december, så därför ska över 100 ledare träffats på FNs klimatkonferens i New York nästa vecka och komma överens om klimatmål, så man kan ta ett vettigt beslut i Köpenhamn.

Förslagen som ligger på bordet är följande:

Att halvera sina koldioxidutsläpp fram till år 2050, jämfört med nivån 2005.
Att all ytterligare tillväxt inom branschen ska vara koldioxidneutral år 2020.
Att minska koldioxidutsläppen med 1,5 % per år de kommande tio åren.
Att komma med planer till FN för hur man ska kunna gå med i ett globalt system för handel med utsläppsrätter före november 2010.

Det här har till exempel SAS tämligen länge pläderat för och presenterat som sina egna åtgärder. Det är alldeles klart att flygindustrin, som en av de få faktiskt, ser allvarligt på situationen.

Tänk om bilindustrin, som är en av storbovarna i sammanhanget, kunde vara så vänlig att följa efter? Men det händer säkerligen inte om man inte stiftar lagar i stil med de som nu finns i Kalifornien, eftersom industrin satsat så oerhörda pengar på förbränningsmotorer, som man inte gärna kastar i sjön, och enkelt kan hota med att göra tiotusentals arbetslösa.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.