Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så ska H&M bli bäst på vatten

Publicerad: 24 januari 2013, 13:46

Klädjätten vill bli branschledande inom modeindustrin när det gäller vattenhantering.


Klädkedjan H&M har inlett ett samarbete med Världsnaturfonden WWF kring en ny vattenstrategi för företaget. Under fjolåret gjorde organisationen och företaget en grundlig utvärdering av H&M:s samtliga insatser och utmaningar när det gäller vatten och den ligger nu till grund för den nya strategin.

Strategin innebär att H&M ska effektivisera sin egen vattenanvändning, minimera underleverantörernas vattenpåverkan, utbilda all personal om vatten och inspirera kunder att använda vatten på ett ansvarsfullt sätt. Dessutom kommer företaget att stödja ett WWF-projekt vid Yangtzefloden i Kina.
H&M:s formgivare och inköpare kommer att utbildas i hur vattnet påverkas av råvaruframställning och textilproduktion så att de redan vid skissbordet kan göra mer hållbara val av material.

WWF och H&M kommer också att samarbeta med beslutsfattare, ideella organisationer, vatteninstitutioner och andra företag i Kina och Bangladesh kring bättre förvaltning av viktiga flodområden.

Enligt WWF ger den här strategin H&M goda möjligheter att bli branschledare gällande vattenhantering inom modeindustrin.

Anders Danielsson

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev