Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så ska han få fart på svensk industri

Publicerad: 27 oktober 2008, 13:56

Svensk industri måste bli bättre på innovationer. Nu öppnar Vinnovas generaldirektör Per Eriksson plånboken och pumpar in mångmiljonbelopp för att höja ribban.


Om du tycker ditt företag bör blir bättre på innovativt arbete är det ett bra läge att ringa Vinnova. Organisationen ska under tre år investera 35 miljoner kronor för att höja företagens nivå för innovativa processer.

– Pengarna ska bland annat gå till att hälftenfinansiera företags utvecklingsprojekt för att förbättra det innovativa arbetet, säger Per Eriksson till, Teknik360.

Projektet, som kallas Innovationslyftet, stöttas av Teknikföretagen, Sveriges Ingenjörer, IF Metall och Ireco. Målet är att stärka svenska företags möjlighet att ta fram nya konkurrenskraftiga produkter.

– Det finns oerhört mycket att vinna på innovativt arbete, säger han och lyfter fram företag som Autoliv, Sandvik, Tetra Pak och Saab som inspirerande exempel på framgångsrika företag som aldrig slutar vara nyfikna på att ta fram nya spännande produkter.

– Vi vill få igång en rörelse där kunnandet och hur man arbetar med innovationsprocesser inom företag sprids, först inom tillverkande företag med sedan vidare till tjänsteföretag och offentlig verksamhet, säger han.

Men fortfarande är detaljerna för projektet oklara. I ett övergripande perspektiv ska det leda till att företagen bättre tillvaratar kunskap och erfarenhet kring innovativt tänkande – och bli bättre på ledarskap som främjar nytänkande. Innovationslyftet ska organiseras under ett antal ”strategiskt placerade konsortier med nav kring starka forsknings- och innovationsmiljöer”. Bland annat ska speciella utvecklingsmiljöer skapas på Chalmers, Linköpings universitet och Mälardalens högskola. En detaljerad programförklaring kommer under våren.

Vad är risken om man inte arbetar med innovationer?

– Risken är att man bara fokuserar på att sänka kostnaderna på det man redan tillverkar idag. Då är det enkelt för konkurrenterna att komma med en ny mycket bättre produkt. Då har man själv en föråldrad produkt, säger Per Eriksson .

Johan Nylander

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.