Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så ska Kina bli världsledande

Publicerad: 16 April 2009, 10:32

Elbilar, 3g-teknik och datorer med proprietära kretsar. Det är några av produkterna som ska göra Kina till en världsgigant.


Ämnen i artikeln:

Hybrid

Kina ska skapa 1,5 miljoner nya arbeten under tre år. Målet är att göra kinesiska företag inom telekom och integrerade kretsar till globala aktörer. Det meddelade landets inre kabinett, State Council, i går.

Beijing kommer bland annat att stötta 3g-standarden TD-SCDMA för att få tekniken spridd i flera länder. Lågprisdatorer är ett annat område som ska utgöra en kinesisk paradgren, enligt myndigheternas plan. Datorerna ska bygga på en en cpu ”med oberoende design”. Någon processor pekas inte ut men planen kan sannolikt avse Godson, även känd under varumärket Loongson, en processor tillverkad i 65-nanometersprocess med fyra eller åtta kärnor.

Kina ska även uppmuntra utländska kretstillverkare att investera i forsknings- och utvecklingscentra i landet. Köp av utländska it-företag för att nå nya marknader, särskilt tillväxtmarknader, kommer att uppmuntras, enligt planen. Dessutom väntar skattelättnader för företag som tillverkar elektroniska komponenter, exempelvis bildskärmar.

Elektronik står redan för en stor del av Kinas export. Men den ekonomiska krisen har lett till kraftiga exportnedgångar, skriver Networkworld.

– Det finns en ”besatthet” av teknik hos många kinesiska ledare som utbildats till ingenjörer och som ser sektorn som avgörande för landets ekonomi, säger ekonomen Andy Xie till Networkworld.

Kina har aggressiva planer även inom elbilsområdet. Inom tre år ska Kina vara en av de ledande producenterna inom el- och hybridbilar, rapporterade New York Times nyligen. För dagen ligger Kina efter exempelvis Japan på området, men landet anses ha förutsättningarna.

– Kina är väl positionerade att leda det här, sa GM:s David Tulauskas nyligen till New York Times.

Redan i dag finns incitament att köpa elbilar i Kina. Bland annat erbjuds rabatter på motsvarande 8.800 dollar till taxibolag och lokala myndigheter i tretton städer när de köper antingen en hybrid eller elbil. Understöd väntas också ta fram till företag som utvecklar elbilar.

Den övergripande planen är att bygga 500.000 hybrid- eller elbilar årligen från 2011 i Kina. I fjol byggdes 2.100 bilar. Japan och Sydkorea väntas tillverka sammanlagt 1,1 miljoner bilar 2011 och i USA är prognosen 267.000 bilar, enligt en analys från konsultföretaget CSM Worldwide.

I USA uppfattas den kinesiska elbilssatsningen som ett reellt hot. Al Gore skrev till exempel i sin blogg, mot bakgrund av rapporteringen i New York Times, att USA måste ta ledningen i utvecklingen av förnyelsebar teknik.

”Om vi, istället, låter andra länder leda utvecklingen av teknik för framtiden riskerar vi hela vår ekonomi för nästa generation. Att återmotorisera USA handlar inte bara om att lösa klimatkrisen, det handlar om att leda världen. Om inte vi gör det kommer andra med säkerhet att göra det”, skrev Gore och kablade ut budskapet via Twitter-rubriken ”We can´t afford to let China corner the electric car market”.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

Hybrid

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.