Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så ska robotarna vinna fotbolls-vm

Publicerad: 5 Mars 2009, 12:11

År 2050 ska ett lag bestående av autonoma robotar kunna ta hem segern i fotbolls-vm. För att nå detta högt satta mål ska robotarna lära sig spelets regler och intrikata strategi genom att iaktta och härma mänskliga spelare.


Fotboll brukar som bekant kallas ”det gröna fältets schack” och detta inte utan anledning. Att lära sig regelverket är en sak, men att behärska den mångbottnade strategin en helt annan. Därtill kommer också att bolltrixandet ställer höga krav på koordinationen.

Trots dessa svårigheter har den något kaxiga gruppen bakom Robocup-turneringen (som vi har skrivit om tidigare här på Teknik 360) lovat att skapa ett robotlag som ska kunna ta hem segern i fotbolls-vm år 2050. För att uppnå detta mål tar man hjälp av en inlärningsmetod som bygger på att robotarna studerar och härmar mänskligt beteende.

Metoden beskrivs i mars-utgåvan av nättidningen Expert Systems with Applications. En forskargrupp vid Carlos III-universitetet i Madrid har skapat en mjukvara som med hjälp av inlärningstekniken har lärt sig att reagera på en rad olika sätt beroende på vilka visuella stimuli det matas med.

Genom att använda denna lösning i samband med den årliga robotturneringen Robocup ska fotobollsrobotarna kunna lära av det agerande som mänskliga spelare uppvisar i olika valsituationer. Robocup innehåller nämligen två olika moment: ett med helt autonoma, självspelande robotar och ett mer dataspelslikt, där mänskliga spelare styr robotarna genom att göra val i olika nyckelsituationer. Ju fler matcher robotorna iakttar, desto bättre fotbollsspelare kommer de själva att bli.

Mats Stålbröst

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.