Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så ska sanningen fram om strålningen i Japan

Publicerad: 21 Mars 2011, 08:04

Misstro mot myndigheter och kraftbolaget Tepco har skapat osäkerhet om hur mycket strålning som egentligen drabbat Japan. Den här sajten vill reda ut begreppen med hjälp av crowdwsourcing.


Ämnen i artikeln:

CleantechKärnkraftTeknikJapanMiljöteknikGreentechJordbävningForskningIngenjör

Med extern el framdragen till reaktor 2 och hopp om att återta kontroll i kontrollrummet samt ljus och kylning har läget vid Fukushima tillsynes förbättrats under helgen.

300 ingenjörer arbetar för att få kontroll över skadorna i Fukushima, rapporterar TT. Elförsörjning till reaktor 3 och 4 kan enligt kraftbolaget Tepco dröja ytterligare några dagar.

Rapporter på måndagsmorgonen gör dock gällande att rök nu väller ut från reaktor 3 och att arbetarna där har evakuerats.

Osäkerheten är stor kring hur stora radioaktiva utsläpp som har skett till följd av händelserna vid kärnkraftverket. Mot bakgrund av det försöker en sajt, www.rdtn.org, ta till ett modernt begrepp – crowdsourcing – för att få fram information om hur stora de radioaktiva utsläppen egentligen är.

Kan crowdsourcing ge mer tillförlitliga siffror?

Sajten uppmanar japaner att skaffa en geigermätare för att ta reda på hur stora utsläppen är på den egna orten samt att publicera detta tillsammans med information om position, klockslag och vilket instrument som används för mätningen. Informationen publiceras och uppdateras fortlöpande på sajten.

”Sajten är inte avsedd som en ersättning för vare sig myndigheter eller officiella kärnkraftsinstanser. Vi hoppas att data från flera källor kan erbjuda kontext till de officiella uppgifterna under detta snabba händelseförlopp”, skriver www.rdtn.org på sajten.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.