måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så ska Sverige bli bäst på elfordon

Publicerad: 23 maj 2017, 11:31

Norge har länge pekats ut som världsmästare på elfordon. Men Norge har inga egna fordonstillverkare, påpekar svenska kritiker. Nu ska en storsatsning göra Sverige till nummer ett.

Ämnen i artikeln:

Växthuseffekten

Under måndagen träffade näringsminister Mikael Damberg företrädare för fordonsindustrin för att diskutera en gemensam forskningssatsning som ska göra Sverige världsledande när det kommer till elfordon. Scania, Volvo Cars och Volvokoncernen var några av de företag som fanns representerade på mötet. Per-Martin Johansson, kommunikatör på Volvokoncernen menar att det är just förmågan att samarbeta som gjort Sverige till en framträdande fordonsnation.
– Sverige är ett ganska litet land med få invånare. Trots det har vi flera globala fordonstillverkare som Scania, Volvo-koncernen, Volvo Caars och Saab, förr i tiden. Vår styrka är att företag, institutioner och staten är duktiga på att samarbeta och bidra till forskningssidan. Nu när vi ser att skiftet mot elektromobilitet går fort så inser vi också att det krävs mycket forskning och utveckling för att få stabila och effektiva lösningar.

Vad är det för lösningar man behöver ta fram inom forskningen?
– Det är en mängd olika saker som ska göra att elektriska fordon blir effektiva och kostnadsmässigt möjliga för våra kunder att köpa. Batteriteknik, styrsystem och elmotorer behöver vidareutvecklas. Det här är fortfarande en ung teknologi och man behöver forska och utveckla väldigt mycket inom det här området.

Vad är det som gör att Norge ligger längre fram än Sverige på elbilssidan?
– Norge har ju inga egna stora fordonstillverkare. De har ingen industri att ställa om. Men den stora effekten får man ju när de stora fordonstillverkarna, som säljer mycket och har många kunder, lyckas få fram bra teknik på det här området.

Vad kan Volvo bidra med till det här projektet?
– Ser man på fordonsindustrin som helhet är det ju bussbranschen som har kommit längst när det kommer till eldrivna fordon. Här är Volvo ett av de världsledande företagen. Vi har idag inga stadsbussar som enbart har förbränningsmotorer, det är enbart hybrider eller elbussar. Vi erbjuder dessutom kommersiellt fullt elektriska bussar utan någon förbränningsmotor överhuvud taget. Det är det väldigt få företag som gör.

Lina Rosengren

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev