Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så ska Sverige nå målet om en giftfri miljö

Publicerad: 15 Juni 2012, 06:30

Ny strategi presenterad.


Minska riskerna med farliga ämnen! Så heter den strategi som Miljömålsberedningen ligger bakom och som man i går överlämnade till miljöministern.

Miljömålsberedningen, som är en parlamentarisk kommitté med uppdrag att lämna förslag till regeringen om hur de svenska miljökvalitetsmålen kan nås, redovisar i strategin vad man anser krävs för att uppnå det fjärde målet, Giftfri miljö.

I rapporten, som är ett delbetänkande, förklarar Miljömålsberedningen att det arbete som nu görs är långt ifrån tillräckligt om vi fram till år 2020 ska ha nått miljökvalitetsmålet. Man skriver att "med nuvarande arbete kommer det dröja mycket länge innan målet kan nås."

Om den nya strategi, tänkt att råda bot på detta, skriver Miljömålsberedningen bland annat så här:

"Den föreslagna strategin för Sveriges arbete för en giftfri miljö
har som mål att dels undanröja de brister i främst EU-lagstiftningen
som försvårar att miljökvalitetsmålet Giftfri miljö kan nås,
dels se till att implementeringen av nuvarande lagstiftning fullföljs."

(…)

"De etappmål som föreslås i strategin innebär ingen förändring
när det gäller principen att det är företagens ansvar att vidta de
åtgärder som behövs för att minimera riskerna för hälsa och miljö
av farliga ämnen."

(…)

En viktig del i strategin är att i kemikalieregleringen ge incitament
för innovationer och självreglering hos berörda företag
genom att substitutionsprincipen förstärks.

(…)

"De föreslagna etappmålen förutsätter svenska insatser för att
utveckla och skärpa EU:s kemikaliepolitik. I några fall handlar det
dessutom om att åstadkomma en förändrad inriktning för kemikaliepolitiken."

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.