Klimat
Så ska Swedavia bli först i världen med förnybara tjänsteflygresor
Publicerad: 23 december 2015, 05:00
Flygplatsföretaget Swedavia går nu ut med att man blir först i världen att besluta om att alla tjänsteflygresor för de anställda ska ske med förnybart bränsle. – Genom det här beslutet tar vi ett viktigt steg…
Ämnen i artikeln:
Förnybar EnergiFlygplatsföretaget Swedavia går nu ut med att man blir först i världen att besluta om att alla tjänsteflygresor för de anställda ska ske med förnybart bränsle.
– Genom det här beslutet tar vi ett viktigt steg i vårt miljöarbete samtidigt som vi visar att förnybart flygbränsle tillhör framtiden, säger Torborg Chetkovich, tills nyligen vd och koncernchef för Swedavia, i ett uttalande.
Policybeslutet är tänkt att driva på den storskaliga introduktionen av förnybart flygbränsle som företaget anser är en viktig förutsättning för arbetet med ett fossilfritt inrikesflyg i Sverige.
Men hur kommer det fungera i praktiken? Enligt Swedavias presschef Ulf Wallin har man ännu inte bestämt vilket bränsle som ska användas. En upphandling av leverantör görs i början av nästa år.
– Idag finns det producenter som tar fram förnybart flygbränsle på olika sätt. Ett är att återanvända matoljor från matindustrin, ett annat att tillverka bränslet från skogsavfall. Vi tror mest på det senare och vår ambition är att vi ska medverka till att skapa förutsättningar för en inhemsk storskalig produktion av förnybart flygbränsle, säger Ulf Wallin.
Totalt handlar det om cirka 15 000 tjänsteresor årligen. Att de här resorna nu ska göras med förnybart flygbränsle innebär en årlig merkostnad på cirka 10 miljoner kronor för Swedavia.
Hur säkerställer ni att alla medarbetare flygs med förnybart? Har ni särskilda plan för det?
– Nej, det blir precis samma system som exempelvis God El använder. Swedavia ser till att motsvarande mängd förnybart flygbränsle, som våra tjänsteresor kräver, blandas in i flygbränsletankarna på bland annat Stockholm Arlanda Airport. Det betyder att lika mycket bränsle som våra resor kräver kommer in i flygbolagens system. Men det behöver alltså inte innebära att varje enskild tjänsteresa med flyg görs på ett flygplan som blandat in detta bränsle. Men totalt förses flygsystemet med samma mängd förnybart flygbränsle som våra tjänsteresor motsvarar, förklarar Ulf Wallin.
Miljöaktuellt skrev nyligen om en ny rapport om svårigheterna för förnybart flygbränsle att få genomslag.
Martina Frisk