Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så skapar du hållbar vinst

Publicerad: 8 maj 2012, 06:43

Här är boken som steg för steg tar din organisation till hållbarhet och lönsamhet.


Hållbar vinst är en extremt lättläst och konkret bok om hur man bedriver ett effektivt och lönsamt hållbarhetsarbete på ett företag. Det finns gott om hållbarhetslitteratur för den nyfikne. Författarna, Gunilla Hadders, Karin Henriksson och Bengt Olof Hansson, som alla arbetat under många år med hållbarhetsfrågor, ansåg ändå att det saknades konkreta och enkla tips.
– Vi har jobbat med de här frågorna under en lång tid och sett hur hållbarhet gått från en icke prioriterad fråga till en affärsfråga. Det finns ett stort intresse och engagemang idag, men begreppet hållbarhet behövde konkretiseras. Idag finns det fortfarande en hög tröskel som stoppar många från att komma igång. Därför skrev vi den här boken som tar upp en rad nyckelfrågor till alla relevanta chefer i en organisation, berättar Gunilla Hadders.

Hållbar vinst
är en klassisk ”handbok” och innehåller en rad checklistor – en för varje chefstyp – vd, styrelse, produktionschef, ekonomichef, marknadschef och så vidare. Till det har man lagt ett stort antal goda exempel från svenska storföretag.
– Boken ska kunna användas av alla inom en organisation. Boken hjälper också företag och företagets chefer att prioritera, säger Gunilla Hadders.
– Ett annat viktigt inslag i boken är de goda exemplen från svenska storföretag, säger Karin Henriksson.

Karin Henriksson och Gunilla Hadders berättar att de redan fått mycket positiv feedback på boken. Folk som läst den säger ofta att de kunnat börja använda bokens tips direkt.

Karin Henriksson och Gunilla Hadders tycker att boken kan användas på alla företag. På frågan om alla företag kan få en ”hållbar vinst” – också bolag i till exempel fossilbranschen – funderar de en stund.
– Det var en bra fråga. Låt mig uttrycka det så här: Alla verksamheter behöver ha en hållbar vinst, annars går de under. Sen ska man också komma ihåg att hållbarhetsarbete är en stegvis process där man hela tiden arbetar med stegvisa förbättringar. På lång sikt skulle jag säga att alla bolag kan nå hållbarhet, säger Gunilla Hadders.

Gunilla Hadders och Karin Henriksson refererar till sin medförfattare Bengt Olof Hansson, som arbetat i många år på SKF med hållbarhetsfrågor.
– SKF är ett företag som arbetar långsiktigt. Man har funnits i över hundra år. Och man har för avsikt att fortsätta verksamheten i ytterligare 100 år – minst.

Om ni var tvungna att komprimera bokens budskap i tre enkla tips. Vilka skulle de bli då?

– Då skulle det bli våra ”Tre steg till hållbar vinst”, som vi presenterar i boken. Det första steget är att utveckla en produkt eller en tjänst som minskar negativ miljöpåverkan och som är säker att användas. Steg två är att tillverka och distribuera den på ett ansvarsfullt sätt. Steg tre är att positionera erbjudandet genom att beskriva fördelarna för miljö och människor.

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News