Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så slår regeringen mot tågresandet

Publicerad: 12 Augusti 2009, 10:32

En ny rapport från Banverket visar att den banavgift som tågbolag betalar staten för att köra på rälsen kan komma att dubblas. Resultatet blir dyrare tågresor vilket i sin tur väntas leda till ökade klimatutsläpp då fler väljer bil och flyg.


Ämnen i artikeln:

Åsa TorstenssonSvante AxelssonNaturskyddsföreningenMiljöpartietRegeringenKarin Svensson Smith

Regeringens förslag syftar till att få in medel för att underhålla rälsen. Regeringen menar också i ett infrastrukturförslag till riksdagen att det finns utrymme att höja avgiften för tågbolagen.

Enligt Banverkets rapport behöver avgifterna i så fall höjas med 7 miljarder kronor på en tioårsperiod, vilket innebär en fördubbling av dagens avgift. De 7 miljarderna kommer i slutändan att betalas av resenärerna.

Reaktionerna på förslaget har inte låtit vänta på sig och kraftig kritik har uttalats både från oppositionspartier och miljöorganisationer. Karin Svensson Smith, miljöpartiets riksdagsledamot i trafikutskottet anser till exempel i ett pressmeddelande att förslaget är oansvarigt och kommer att leda till ökade klimatutsläpp.
– Att ta på sig ledartröjan i EU:s klimatarbete och samtidigt göra tåget dyrare är inget annat än hyckleri. Självklart måste tågoperatörerna ges möjlighet att sätta rimliga priser för att göra tåget mer attraktivt i jämförelse med bil och flyg. Om förslaget går igenom blir det istället mindre attraktivt att ta tåget, säger hon.

Också på Naturskyddsföreningen är man kritiska.
– Det blir en bumerangeffekt, man fördyrar det transportslag som ska var en del av det klimatsmarta samhället. Vi tycker att alla kollektiva investeringar ska tas via skattemedel, framförallt blir det väldigt konstigt när man inte höjer kilometerskatten på lastbilar, säger generalsekreterare Svante Axelsson till SR Ekot.

Regeringen
ser emellertid inget problem med sitt förslag. Istället menar man att höjda avgifter kan vara positivt för miljön och klimatet.
– Om vi får bättre tillgänglighet och bättre underhåll på järnvägssystemet så ökar möjligheterna till resande. Självklart är det så att om kostnaderna ökar så kommer det att slå igenom på biljettpriser, någon måste ju betala kostnaden. Om banavgiften innebär att vi kan öka trafiken på spåren så är det positivt för miljön och klimatet, säger Leif Zetterberg, statssekreterare och infrastrukturminister Åsa Torstenssons högra hand, till SR Ekot.

Oppositionen är emellertid av en annan åsikt.
– Banverkets egen konsekvensanalys visar att det är sänkta avgifter som behövs för att föra över trafik från väg till järnväg och på så sätt minska trafikens klimatutsläpp. Om regeringen menar allvar med sin klimatpolitik skulle de istället sänka banavgifterna och samtidigt ta ut en kilometerskatt på lastbilar, säger miljöpartiets Karin Svensson Smith.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.