Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 16 Mars 2012, 09:00
Swedavia har beslutat att inte undanta fordon som använder miljövänligt drivmedel från sin angöringsavgift. Det här gör enligt företaget Flygbussarna att Swedavia kommer att få det vårt att hålla nere sina utsläppsnivåer – främst på Arlanda.
Det är företaget Flygbussarna som kritiserar Swedavias beslut att från och med den 1 april införa en ny höjd angöringsavgift som inte undantar bussar eller fordon som använder miljövänligt drivmedel. Swedavias nya angöringsavgift har dels gjort att Flygbussarna tvingas lägga ner sin satsning SuperShuttle som kör folk direkt från dörren i miljövänliga minibussar. Den nya anläggningsavgiften kommer också leda till mindre trafik med flygbussarna, som alla drivs av miljövänligt drivmedel, under lågtrafik.
– Swedavia gör ett stort misstag. Både SuperShuttle och våra vanliga flygbussar till Arlanda körs enbart på miljövänligt bränsle. När vi nu tvingas minska den trafiken ökar istället biltrafiken vilket gör det svårare för Swedavia att hålla nere Arlandas utsläppsnivåer, säger John Strand som är VD på Flygbussarna.
Flygbussarna bidrar enligt vd John Strand mycket till att Swedavia kan hålla nere Arlandas utsläppsnivåer. Foto: Johan Warden.
Flygbussarna meddelar att trafiken med deras SuperShuttle kommer att upphöra den 31 mars – helt på på grund av Swedavias angöringsavgift.
Jon Rohne