Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så svarar OS-sponsorerna på kritiken om brott mot mänskliga rättigheter

Publicerad: 18 Augusti 2016, 05:30

af

Organisationen The Business & Human Rights Resource Centre har bjudit in partners och sponsorer för att kommentera de klagomål som framförts mot inskränkningar i yttrandefriheten under de olympiska spelen i Rio.


The Business & Human Rights Resource Centre skriver i ett pressmeddelande att flera lokala organisationer uppger att de mänskliga rättigheterna negligerats av såväl regeringen, som organisationen bakom OS.

The Business & Human Rights Resource Centre nämner bland annat brutala polis- och militärinsatser mot fredliga demonstrationer, både innanför och utanför OS-arenorna. Under dagen för öppningscermonin ska militärpolis ha slagit ner protester i Rio och Sao Paulo med otillbörligt mycket våld och använt sig av tårgas och pepparspray. Inne på arenorna ska militärer avvisat publik som bar t-shirtar eller pappersskyltar med politiska budskap.

Redan 2009 instiftade regeringen lagar för att på olika sätt förbereda sig för värdskapet av OS 2016. Lagarna har senare kompletteras med fler lagar och riktlinjer. Det är en av dessa lagar, Law N. 12.384/2016, som regeringen hänvisar till när man berättigar sina ingripanden.

Den federala domaren João Augusto Carneiro de Araújo har ogiltigförklarat lagen och uppmanat organisatörerna av OS att omedelbart sluta trycka ner fredliga protester. Den internationella olympiska kommittén och kommittén bakom OS i Rio 2016 har överklagat beslutet.

The Business & Human Rights Resource Centre skriver i sitt pressmeddelande att sponsorer är nödvändiga vid idrottsarrangemang som OS och därför menar man att besökare och andra har rätt att få veta hur sponsorerna förhåller sig till de frågor som rör mänskliga rättigheter kopplade till spelen.

Hittills har tre av de företag som sponsrar OS valt att kommentera anklagelserna om  brott mot yttrandefriheten. Bridgestone, Coca Cola och Visa skriver alla i sina svar till The Business & Human Rights Resource Centres att de har en lång historia som sponsorer av de olympiska spelen, att de tror på spelens enande kraft, och att de anser att den internationella olympiska kommitténs har förmågan att upprätthålla de etiska principer som gäller för spelen. Coca Cola och Visa avslutar sitt svar med en  uppmaning om att kontakta den olympiska kommittén för ytterligare information om vilka regler som gäller.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.