Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så systamatiserar Hertz sin sociala påverkan med ISO 26000

Publicerad: 3 Januari 2011, 15:37

Hertz är det första biluthyrningsföretaget som arbetar aktivt med den nya standarden för socialt ansvar – ISO 26000. – Vi tror att ISO 26 000 kommer att bli en hygienfaktor i branschen, precis som ISO 14001 varit länge, säger hållbarhetssamordnaren Nicklas Steorn.


Miljöaktuellt har gått igenom Hertz arbete med ISO 26 000 steg för steg.

Steg för steg: Från beslut till implementering

- I december 2008 fattade ledningen ett beslut om att systematisera företagets sociala påverkan och valde verktyget iso 26000, som då fortfarande var på utvecklingsstadiet.
- En styrgrupp tillsattes. För att förankra projektet fick så många delar av företaget som möjligt representation i gruppen. "Iso 26000 är något som påverkar hela affärsmodellen och därför är det viktigt att arbetet förankras i hela organisationen", säger hållbarhetschef Nicklas Steorn.
- Konsulter hyrdes in och arbetet med att kartlägga Hertz sociala påverkan pågick under stora delar av 2009.
- För att effektivisera arbetet valde man projektverktyget Projektplatsen som samlar distribuerar dokument. "Med hjälp av verktyget lyckades vi få bättre struktur", säger Nicklas Steorn.
- När kartläggningen var klar satte man upp handlingsplaner för vart och ett av de sju kärnområden som finns inom iso 26000 – ansvarsskyldighet, transparens, etiskt uppträdande, respekt för intressenterna, respekt för lagen, efterlevnad av internationella uppförandenormer och respekt för mänskliga rättigheter.
- Just nu pågår arbetet med att implementera handlingsplanerna i organisationen. Detta sker parallellt med ett övergripande visionsarbete som har påbörjats. "Vi håller på att skapa ett verksamhetsledningssystem. Man kan säga att det är en utbyggnad av vårt miljöledningssystem där vi lägger till socialt ansvar, en rad ekonomiska aspekter och vårt lean-system, där vi arbetar med processförbättringar. För oss handlar hela arbetet mycket om att hitta synergier och möjligheter till effektiviseringar, säger Nicklas Steorn.

Här är Hertz kalkyl för ISO 26 000-arbertet
Kostnader:

- Hertz har inte gjort någon renodlad cost-/benefit-analys av arbetet med iso 26000, men enligt hållbarhetssamordnarenNicklas Steorn består kostnaderna främst i interna arbetstimmar för de personer som är med i styrgruppen. Utöver det tillkommer konsultarvoden.

Vinster:

- Den främsta vinsten med iso 26000 är enligt Hertz att det kommer att bli en viktig konkurrensfördel. Företaget menar att iso 26000 och hållbarhetsrapportering enligt GRI kommer att bli en hygienfaktor i biluthyrningsbranschen, precis som iso 14001 har varit länge. "Vi tror att branschen kommer att gå från att prata om miljö till att prata om hållbarhet, där också de sociala aspekterna ingår", säger hållbarhetssamordnaren Nicklas Steorn.
- Hertz vinner i dag 25 procent av sina upphandlingar på miljöfaktorer. I framtiden menar man att det kommer att vara lika viktigt att kunna visa att man tar socialt ansvar.
- Genom att tydligt arbeta med och redovisa företagets sociala påverkan hoppas Hertz också kunna attrahera och behålla personal. Resonemanget är enkelt: Personal som trivs ger nöjdare kunder, nöjdare kunder ger högre vinster till ägarna.


Den 20 januari kommer Hertz att berätta mer om sitt arbete med ISO 26 000 på konferensen Social Responsibility Day. Anmäl dig här!

Du kan också läsa en utförligare artikel om Hertz och deras arbete med socialt ansvar och rapportering enligt GRI i nästa nummer av Miljöaktuellt Magasin.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.