Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så trollbinder du dina åhörare

Publicerad: 22 December 2009, 15:26

En guide till hur du genomför en lysande presentation. Plus fällorna du ska undvika.


En av svenskars största rädslor är att tala inför grupp – samtidigt som det är en nyckelkunskap som förväntas av dig som gör karriär. Därför är det viktigt att behärska konsten att kunna göra en presentation, hålla ett tal för olika typer av åhörare.

Här är en liten guide som hjälper dig behärska de flesta situationer oavsett om du ska presentera resultatet från ett projekt eller äska mer pengar till nya investeringar.

1. Planering och strategi
Hemligheten för att lyckas på en scen eller i ett konferensrum är att komma dit väl förberedd. Och det första du måste göra är att lägga upp en strategi inför ditt företag eller ditt tal. Ställ dig och besvara bland annat följande frågor: Vilket budskap ska jag förmedla? Vad ska lyssnarna få med sig hem? Vilka är åhörarna och mottagarna av mitt budskap? Vad förväntas av dem? Vad har de för behov? Vad är deras hjärtefrågor?
När du fått ovanstående frågeställningar klart för dig är det dags att planera ditt framträdande.

2. Disposition
Dispositionen av talet är själv nyckeln till framgång. Med en genomtänkt struktur ökar dina förutsättningar att lyckas med talets syfte. Inledningen ska locka lyssnarna att vilja höra mer och få dem att vilja lyssna på just dig. Viktigt är att anpassa innehållet till det budskap du levererar. Här är några generella tips på hur du bygger en bra presentation.

- Det du inleder med ska gripa dag i publiken direkt.

- Inled med att tala om något från verkliga livet, som hände på vägen till just det här mötet, eller liknande.

- Måla upp budskapet – klä det i berättelser – gärna från ditt eget liv. Folk minns känslor bättre än fakta.

- Ibland kan det vara bra att du är personlig under presentationen, exempelvis på vanliga informationsmöten på avdelningen e– men undvik att vara det i fel sammanhang, exempelvis om personerna du talar inför ifrågasätter din auktoritet.

- Om du ska ta upp något som är jobbigt för publiken kan det vara smart att visa empati, exempelvis: ”Jag vet att alla här på företaget har kämpat hårt för att vi ska ta oss igenom krisen och jag önskar att vi finge lite lugn och ro.” Sedan säger du ”men” och kommer in på problemet.

3. Öva och öva
Det bästa receptet för en bra presentation är att öva. Gör presentationen några gånger, kanske inför en kollega eller åhörare som kan ge lite feedback.

4. Genomförandet
Det första du ska göra är att se ut över publiken och hälsa – även om den består av medarbetare eller bekanta personer. Är du okänd för åhörarna ska du självklart presentera dig och varför just du ska tala. Här är några tips på hur du får presentationen att bli mer levande och engagerande.

- Använd kroppen. Kroppsspråket förmedlar massor.

- Rör lite på dig. Stå inte krampaktigt vid talarstolen.

- Bjud på dig – men förställ dig inte.

- Använd röstens hela register. Tala tydligt, men inte entonigt och knarrigt.

- Gör tempoväxlingar. Tankepauser är inte fel ibland.

- Våga ta frågor. Fråga om någon undrar över något. För en dialog med publiken.

- Lyssnar inte folk så intresserat? Gör något oväntat när du märker att du folk inte lyssnar.

- Skapa en ljudeffekt för att understryka något, exempelvis dunka näven i bordet eller klappa i händerna.

- ”Gör en bikupa”. Be folk att prata med sin granne om problemet som du presenterat.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.