Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så utmärker sig det hållbara näringslivet i Göteborg

Publicerad: 19 Februari 2014, 13:07

Idag pågår konferensen Sustainability Day Göteborg. Miljöaktuellt lät Lars Bern, projektledare på Business Region Göteborg berätta vad som utmärker det hållbara näringslivet i Göteborg.


– Det som först och främst utmärker Göteborgs näringsliv är förstås att det är ett transportnav. Vi har jättemånga logistikföretag här och vi har ett stort inflöde över Göteborgs hamn. Göteborg brukar ju kallas nordens hamn, Norges hamn, Stockholms största hamn och så vidare. Sen har vi ju så klart också fordonsindustrin. Det är de stora motorerna i näringslivet här. Sen skapar det i sig mycket kringverksamhet som IT-företag och konsultföretag, säger Lars Bern till Miljöaktuellt Idag.

Lars Bern, projektledare på Business Region Göteborg. Foto: Jon Röhne

Enligt Lars Bern är Göteborgs näringsliv fullt av spännande hållbarhetsinitiativ.
– Just nu satsar man väldigt mycket på spännande kollektivtrafiklösningar. Man försöker hitta framtida kollektivtrafiksystem som går mot mer elektrifiering. Redan nu kör man tre demonstrationsbussar på linje 60 som drivs med laddhybridteknik. Det är ett samarbete mellan staden, Business Region Göteborg och Trafikkontoret tillsammans med Volvo Bussar, Västtrafik och Göteborg Energi. Nästa år kommer man också pröva helt elektriska bussar där man har ett ännu bredare konsortium och där man inte bara vill driva ett demoprojekt utan skapa en demoarena för att testa tjänster och hållbara lösningar i anslutning till den här busslinjen.

Hur står sig Göteborgs hållbarhetssatsningar om man ser till andra regioner och städer i Sverige och i världen?
– Jag tror att man ligger väldigt långt fram, inte minst inom transport och logistik. Ser man på Västtrafik som huvudman så har de tillexempel extremt hårda krav och höga ambitioner att få en mer nya bränslen och hållbara lösningar.
– Sen måste man komma ihåg att det är en sak att lösa saker lokalt i staden och en helt annan sak att lösa fjärrtransporterna. Där kanske inte el är den främsta lösningen, utan kanske måste man titta på andra nya bränsletekniker och framförallt hägre energieffektivisering så att man får ner förbrukningen.

Vilka är det som driver den hållbara utvecklingen inom Göteborgs transportsektor – trafikhuvudmännen och uppköparna eller transportföretagen själva?
– Dels så är det förstås trafikhuvudmännen – om man pratar om kollektivtrafiken. Staden har också högt uppsatta mål för hur man ska få ner transporternas miljöpåverkan – det är ju trängselskatten ett bra exempel på. Dessutom ställer staden väldigt höga krav på sina egna transporter och fordon – man har bilpooler och 95 procent miljöfordon i hela flottan. Man ställer också krav på tunga transporter och att de ska följa den miljöbilsdefinitoin som trafikkontoret tagit fram för tunga fordon. De miljöbilsdefinitoinerna har sedan lyfts upp och kopierats på nationell nivå. Så där har Göteborg verkligen varit en förebild.
– Sen måste man också ändå säga att näringslivet här gör ett jättebra jobb själva. Det finns till exempel många bra exempel ute hos speditörerna som DHL och Schenker som erbjuder gröna transporter idag där du som privatkund kan lägga en liten extrapeng för att få en miljövänlig transport.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.