Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så vässar du din Linkedin-profil

Publicerad: 11 oktober 2013, 02:56

Att knyta kontakter och vara aktiv på Linkedin kan bidra till att ge skjuts i karriären. Här är fem tips för hur du slipar din profil på yrkesnätverket.


Att ha en profil på karriärnätverket Linkedin är en god investering både i jakten på nytt jobb och för att bygga upp ett stort affärsnätverk.

Med en publik profil som kan ses av potentiella arbetsgivare och affärskontaker är det viktigt att den innehåller uppdaterad information och framställer dig på ett så professionellt sätt som möjligt.

Henrik Björklund, vd på kommunikationsbyrån Right Thing United, ger via Dagens Möjligheter fem tips på hur du spetsar ditt digitala jag på Linkedin.

1.Titeln rankar högt sökordsoptimeringsmässigt. Se till att den innehåller de viktigaste orden. Låt den gärna bli lite lång och beskrivande hellre än kort och formell. Är du utvecklare passar du också på att skriva vad du utvecklar.

2. Foto är viktigt för att din profil ska vara komplett. Men också för att det ger en bild av dig, en professionell bild om du gör det rätt. Se därför till att det är en bild i en professionell situation.

3. Skriv om dina kunskaper och erfarenheter, inte bara vad företaget du jobbat på gör utan framför allt vad du gjorde där. Tänk sökord, vad bidrog du med, vilket resultat skapade du? Illustrera gärna med bild, film, presentation eller annat.

4. Tänk igenom och skriv en sammanfattning som berättar om dina styrkor och dina ambitioner. I ditt nuvarande jobb och/eller nästa. Vad brinner du för, vad gör du bäst? Titta gärna igenom vad du fått intyg för, det kan ge tips om vad folk uppfattar som dina styrkor och kompetensområden.

5. Nyttja gärna möjligheterna till kompletterande erfarenheter. Det finns i dag funktionalitet för portfolio eller projekt till exempel. Tänk på hur man bäst får rätt uppfattning om dig. Hur vill du synas?

Alexandra Scott

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.