Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Så vill Freer locka 100 miljoner till sitt spel

Publicerad: 21 januari 2009, 11:45

Augmented Reality-spel i mobilen, så vill Carl Freer att framtiden ska se ut. Teknik360 rapporterar vidare om Gizmondo-äventyret.


Ett gigantiskt mobilspel med stöd för AR, Augmented Reality, är Carl Freers senaste vision.

Hans Sandberg rapporterar för Teknik360:s räkning den fortsatta utvecklingen i äventyret som startade med en rejäl Gizmondo-krasch häromåret:

“The answer is YES!!!!! …It’s a HELLUVA of a thing!” skrev Media Powers vd Rich Jenkins 17 december i ett mejl till Carl Freer. Klockan var nästan tre och Jenkins hade just kommit ut från ett möte med en av USA:s mediajättar. 15 dagar tidigare hade jag sett en presentation av denna ”thing” som kan komma att spela en långt större roll än Gizmondo för Media Powers framtid.

Under mötet på Media Powers kontor i SoHo lade Carl Freer fram en vision där nästan alla mobiltelefoner försetts med agumented reality (AR, en teknik som gör det möjligt att integrera information från fjärran databaser med information som snappats upp av mobilens kamera, eller information om var telefonen befinner sig i geografin).

– Det finns fyra miljarder mobiltelefoner där ute, men den gamla modellen håller inte längre. Det är inte så lätt att sprida en applikation genom gratis nedladdning som för tre till fem år sedan då folk sa att ’Content is the King,’ sa Freer.

– Vårt mål är att finnas med på mobiltelefonernas menyer och vi pratar därför med tillverkare av chip sets, operativsystem, nätverk och OEM-tillverkare. Vi vill få vår applikation (GetFugu) accepterad och det underlättas av det faktum att vi inte tar betalt för den. Vårt argument är att den är gratis och gör produkten bättre. Det har varit lätt att få våra partners att inse detta, men de vill försäkra sig om att systemet är stabilt och kan gå upp i skala, säger han.

Media Power hävdar att de har en färdig produkt och en rad intresserade affärspartners, men vet också att de snabbt måste få ut den genom dörren. De har inte råd att vänta tre år på en successiv spridning av GetFugu, utan behöver en Big Bang, något Carl Freer hoppas åstadkomma genom en kombination av ett AR-baserat spel för mobiltelefoner och en ny verklighetsshow på TV. Han sa att han väntade på det slutliga godkännandet från en av USA:s mediajättar (det var ett villkor för denna del av intervjun att jag inte avslöjar namnet på företaget eller spelet) och att det gemensamma projektet ska göra samma sak för GetFugu som Halo gjorde för Xbox.

– Före Halo brydde sig ingen om Xbox, men när Halo väl släppts började världen se på den med beundran, säger Carl Freer.

Det nya spelet ser ut att bli en kombination av ett skattjaktspel som ”The Amazing Race” och ett affärsspel som ”The Apprentice”, men istället för ett dussin eller halv dussin spelare ska vem som helst kunna ladda ned GetFugu på sin mobil och sätta igång. Spelet följer en fantasifull saga med rötter i mänsklighetens förhistoria, men är kopplat till aktuella frågor som växthuseffekten. Deltagarna får ledtrådar och instruktioner via sin mobiltelefon, men spelet genomförs sedan ute i verkligheten. När man hittat svaret på en fråga, eller utfört en uppgift kan man rapportera in svaret, exempelvis i form av en bild på ett föremål, eller en logga som sponsrats av ett företag. När mobiltelefonen tolkat bilden eller loggan med GetFugus hjälp(endera direkt på telefonen eller av en GetFugu-server) kan den öppna en webbsajt där vi får mer information och nya uppdrag. Allteftersom spelet fortsätter sorteras det fram en elit på några hundra spelare som får alltmer avancerade uppdrag ("åk till Botswana och starta en skola," är ett exempel Freer nämner). Det är dem verklighetsshowen ska följa tills en enda segrare återstår. Vinsten: 10 miljoner dollar.

Spelet ska bli globalt och kombineras med reklam och sponsring av olika slag, alltifrån en lokal pizzeria som erbjuder 1.000 poäng för den som städar en badstrand till flygbolag som låter tävlare vinna flygmil (frequent flyer miles) som de sedan kan använda i tävlingen. En annan möjlig inkomstkälla är att sälja tips och ledtrådar till spelare som kört fast.

– Det som är cool med detta spel är allt du behöver för att delta är en kameratelefon och GetFugu. Och det handlar inte bara om att sitta framför en dator och söka med Google, utan du måste ut och röra på dig. En uppgift kan vara att gå till ditt lokala bibliotek för att hitta en bild på en viss sida i en bok av Carl von Linné, säger Carl Freer.

När vi träffades i början på december sa Freer att han hoppades kunna lansera spelet på nyårsnatten, men att det var osäkert om de skulle hinna. Senare meddelar han i ett emejl att deras partner velat skjuta fram starten ett par månader.

– Mitt mål är att vi ska få 100 miljoner deltagare i spelet, som då skulle bli det största spelet någonsin, större än sydkoreanska Maple Story som har 80 miljoner spelare.

– Genom att detta blir ett globalt spel kan vi nå miljontals annonsörer. Det blir ett helt nytt paradigm för annonsförsäljning. Vi funderar t ex på att använda widgets (små program-moduler som användarna själva installerar) på FaceBook.

– Det här kan bli väldigt stort och jag är stolt över att det var min idé. Jag vaknade en morgon och sa att vi måste ha något som försäkrar oss om att folk kommer att ladda ned GetFugu och det var då jag kom att tänka på det här spelet, säger han.
Det är en fascinerande och fantasifull vision, men det återstår fortfarande att se om den klarar steget ut i verkligheten.

Hans Sandberg

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.