Klimat
Så vill regeringen möta höjda drivmedelspriser till följd av reduktionsplikten
Publicerad: 4 mars 2021, 10:43
En tillbakahållen beräkningsgrund för skatt på drivmedel ska hålla tillbaka prishöjningar till följd av reduktionsplikten. Foto: Anders Wiklund/TT
Regeringen vill möta höjda drivmedelspriser till följd av reduktionsplikten med att hålla tillbaka skattehöjningar.
Finansdepartement lägger i dag fram ett förslag om att fortsatt pausa den årliga indexeringen av bensin- och dieselskatten. Syftet är att möta högre priser för konsumenterna till följd av att inblandningen av biodrivmedel ökar.
Varje år görs en indexering av bensin- och dieselskatten, som består av koldioxidskatt och energiskatt. Indexeringen består dels av en uppräkning med föregående års förändring av konsumentprisindex, dels med en så kallad BNP-indexering, ett schabloniserat tillägg på 2 procentenheter för att beakta BNP-utvecklingen.
Förslaget, som är förankrat med januaripartierna, innebär att den årliga BNP-indexeringen av skattesatserna på bensin och diesel inte tillämpas för kalenderåret 2022. Skattesatserna för 2022 ska därmed endast räknas om baserat på den faktiska förändringen i konsumentprisindex. Den pausade BNP-indexering, som även gällde 2021, leder till något högre koldioxidutsläpp om effekterna ses isolerat, men regeringen argumenterar trots det för denna skattejustering:
”De successivt ökade reduktionsnivåerna inom reduktionsplikten innebär dock samtidigt att utsläppen av fossila växthusgaser per såld liter drivmedel minskar. Sammantaget bedöms utsläppen inom transportsektorn minska”, skriver finansdepartementet i en presskommentar.
Förslaget medför att skatteintäkterna beräknas minska med knappt en miljard kronor år 2022.