Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så vill Sjöfartsverket ta hand om miljöfarliga vrak

Publicerad: 2 December 2014, 13:15

Ekonomiskt försvarbart att sanera, menar expert


Ämnen i artikeln:

MiljöaktuelltSjöfartsverket

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 2 december.

Sjöfartsverket har undersökt miljöfarliga vrak längs kusterna. Nu vill myndigheten att Havs- och vattenmyndigheten (HaV) tar över ansvaret för att analysera och sanera de gamla fartygen.

”Det är bra om ansvaret görs tydligt, idag finns det inget sådant. Sjöfartsverket har ett ansvar för att hålla farlederna öppna men det finns inget uttalat om vraken. Sen om det blir vi eller någon annan som får uppdraget är väl mindre viktigt”, säger Christer Larsson, utredare på HaV till Miljöaktuellt.

Insikten om att man måste ta itu med de miljöfarliga vraken längs kusterna har vuxit i takt med undersökningarna. Fartygen släpper långsamt ut olja och andra farliga ämnen som påverkar fisken och vattenlevande djur negativt, och än värre blir det om fartygen går sönder helt.

Allt detta gör en sanering ekonomiskt försvarbar, menar Christer Larsson.

”Det blir dyrt att inte göra något. En sanering kostar kanske mellan ett tiotal och 100 miljoner kronor beroende på var och hur djupt vraket ligger. Men om det börjar läcka får du lägga på ett par nollor, säger Christer Larsson.

I sin utredning efterlyser Sjöfartsverket en standardprocedur för hanteringen. Forskare vid Chalmers har skapat ett räkneverktyg som avgör var riskerna för läckage är störst. Arbetsfördelningen skulle kunna vara att HaV leder arbetet och att Sjöfartsverket gör kartering och sjömätning av vraken.

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.