Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Så vill Svanen rädda världen

Publicerad: 7 Januari 2015, 07:28

Drar i gång mångmiljonkampanj. – Vi är väldigt bekymrade om tillståndet i världen, säger pr- och kommunikationschefen Nancy Holm.


Ämnen i artikeln:

Pär Holmgren

Kampanjen, "Rädda världen lite grann varje dag", startade i måndags med affischer runt om i Sverige på exempelvis bussar och i tunnelbanan.

Den är den största i sitt slag för Svanen, enligt Nancy Holm som uppger att utomhusreklamen går i 45 städer och ska nå 600 miljoner kontakter under två veckor. Den beräkningen bygger på att varje person exponeras för budskapet 70 gånger fram till avslutningen den 19 januari.

Men affischerna är bara en del av kampanjen. Svanen går även ut i tidningsannonser och tänker trumma ut budskapet i sociala medier under hela året.

– Vi kommer även att köra podcast-intervjuer med olika personer en gång i månaden, säger Nancy Holm och berättar att den tidigare tv-meteorologen Pär Holmgren, som numera föreläser om klimatförändringar, är först ut i Svanens kommande podcast-sändningar.

I sin helhet kör Svanen sin rädda världen-kampanj i minst tre år för att uppmuntra fler att dra sitt strå till stacken. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, resonerar man.

– Det finns ett samband med vad du köper, du kan påverka din livsstil, säger Nancy Holm.

Hur mycket kostar kampanjen?
– Det är många miljoner, men våra partners ger oss bra rabatter.

Fotnot: Miljömärkning Sverige AB står bakom Svanen, som är Nordens officiella miljömärkning. Bolaget är idag 100-procentigt statligt ägt och firade 25-årsjubileum i november i fjol.

Ola Söderlund

Ämnen i artikeln:

Pär Holmgren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.