Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Saab: Vi kan inte lösa alla vindkraftsproblem

Publicerad: 20 Augusti 2010, 07:07

Att pulsdopplerradarn i Jas 39 Gripen kan ta miste på ett kompisflyg och ett vindkraftverk stämmer. Det stämmer också att det problemet kan lösas. Men det finns andra problem, menar Saab.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Försvarsmaktens beslut att stoppa alla vindkraftsetableringar tills dess att en utredning i frågan är klar i september har fått stora konsekvenser för branschen. Ett problem som på flera framställts som det centrala är att radarn i Jas 39 Gripen kan ta fel på ett vindkraftverk och den så kallade roteettan när fler plan startar i grupp, så kallad radarkolonn.

Radarproblemet går att lösa. Men det betyder inte att alla problem är lösta, menar Saab.

Formationsflygningen innebär att ett lyftande plan låser sin radar på framförvarande plan. En risk uppstår då att det lyftande planets radar låser på ett närliggande vindkraftverk istället för planet.

– Gripens radar är så bra att även om vindkraftverket står stilla geografiskt så rör sig vingarna vilket radarn ser, säger Lasse Jansson, informationsansvarig på Saab.

– Den mest uppenbara tekniska lösningen är att man försämrar radarns prestanda så att den inte ser vindkraftverken.

Men att göra det kan ge andra begränsningar, exempelvis för var Jas 39 Gripen överhuvudtaget kan flyga.

Hittills har radarn och vindkraftverk dock inte vållat några problem, menar man på Saab. Inga kunder har pratat med företaget om saken som något stort problem. Några olyckor har efter 140.000 flygtimmar inte heller inträffat.

– Vi har inte hört något från andra länder som använder Gripen heller, säger Lasse Jansson.

Radarn är emellertid inte det enda problemet Försvarsmakten analyserar. Det finns andra områden än flygplatser där Försvarsmakten vill kunna flyga lågt utan uppstickande master och torn.

Mörkerflygning är ytterligare ett exempel. Höga master och vindkraftverk har alltid en blinkfyr i toppen. Vid flygning med mörkerglasögon, vanligast med helikopter, kan blinkfyrarna blända piloten, menar man på Saab. För de problemen har Saab inga lösningar liggande på hyllan.

– Det är inget jag känner till några lösningar på, säger Lasse Jansson.

Att vindkraft och flyg kan innebära problem är Saab på det klara med.

– Visst är det så. Men hur stora problemen är och vilka avstånd det ska vara, det kan inte vi avgöra, säger Lasse Jansson.

Frågan är infekterad och några snabba tekniska lösningar tycks inte finnas. Försvarsmaktens intressen står mot regeringens uttalade mål om en expansiv utbyggnad av vindkraften.

På Näringsdepartementet är man väl medveten om bråket. Man är dock försiktig i sina kommentarer.

– Vi är väl medvetna om de problem som Försvarsmaktens beslut innebär. Vi bevakar detta ärende noga och för en dialog både med myndigheter och företag i denna fråga. Vi hoppas att Försvarsmaktens utredning leder till att tillståndsprocesserna för vindkraft blir enklare och mer förutsägbara och att tillståndsprocesserna kan återgå till det normala igen, kommenterar Anders Nyberg, politiskt sakkunnig på Näringsdepartementet.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.