Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Säljargumentet som ska få fart på miljöteknikexporten

Publicerad: 23 Juni 2010, 09:49

Nästa vecka åker ”Team Sweden” med statssekretare, myndighetsfolk och ett gäng företagsrepresentanter till Kina och världsutställningen. Med sig har man säljargumenet som ska sätta fart på den svenska miljöteknikexporten.


Ämnen i artikeln:

Hållbar StadsutvecklingKina

Hallå där Anders Hallersjö, chef för strategiska tillväxtbranscher på Exportrådet. Nästa vecka åker ni till världsutställningen i Shanghai. Hur mycket miljöteknik kommer ni att sälja?

– Det är hela Team Sweden som åker dit och det innebär att vi är ett 50-tal personer varav många miljöteknikföretag, två statssekreterare, myndighetsrepresentanter, med flera. Vi kommer att marknadsföra svensk miljöteknik, eller snarare den hållbara staden, Symbiocity-konceptet och dess systemlösningar. Det handlar om stadsplanering, energieffektivistering, avfall- och vatten och på plats är allt från stora teknikkonsulter till teknikleverantörer. Eftersom det handlar om hela komplexa system så är det viktigt att inte bara företagen är på plats, utan även politikerna som kan förklara politiken, lagarna och reglerna som ligger bakom konceptet.

Vad har ni för konkret mål? Hur många affärer vill ni exempelvis göra?
– Vid en sån här resa så handlar det framför allt korta affärsprocessen som ofta är flera år lång för den här typen av affärer.

Svenska institutet flaggar för att den svenska miljöglorian kan komma att hamna på sniskan om vi inte lägger på ett kol. Kommentar?

– Det råder inget tvivel om att vi ligger längst fram i världen, men vi är ju inte längre världsledande på någon något specifikt miljöteknikområde som vi var tidigare. Däremot är vi bäst på helhetslösningar, som vi ju måste förpacka och sälja framgångsrikt. Men visst hårdnar konkurrensen.

Vad gör dig mest orolig?
– Inte orolig, men uppmärksam på att det är ett enormt högt tempo på många marknader, ett tempo som är bra mycket högre än den svenska affärsprocessen, det gäller för svenska företag att hänga på om de inte vill missa en massa möjligheter!

Så hur säljer vi den hållbara staden på bästa sätt?
– USP:en, det unika säljargumentet gentemot utländska borgmästare, är att vi i Sverige har kompetensen och tekniken och leverantörerna för hur man kan skapa den fullständiga hållbara staden, staden som är socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbar. Det har vi ju jobbat med sedan 1950-talet, och vi svenskar lever med bevisen. ”Kom och besök oss och vi förklarar gärna hur vi har lyckats att få ihop hållbara städer över hela landet” .

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.