Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Sårbara transportvägar hotar den globala livsmedelsförsörjningen

Publicerad: 27 Juni 2017, 09:02

Extrema väderhändelser till följd av klimatförändringar riskerar att utlösa kriser och konflikter.


Ämnen i artikeln:

KlimatförändringarVäxthuseffekten

En ny rapport från tankesmedjan Chatham House har identifierat 14 särskilt sårbara punkter längs de transportvägar där en stor del av de globala livsmedelstransporterna passerar. Bland de kritiska platser som pekas ut finns Panama-kanalen, Suez-kanalen, hamnar i Svarta havet och vägar i Brasiliens inland.
Redan idag är störningar vanliga på dessa platser, Panama-kanalen har torkat, Suez-kanalen har stängts på grund av sandstormar och Brasiliens jordvägar är ofta oframkomliga på grund av häftiga skyfall. I takt med att klimatförändringarna orsakar allt fler extrema väderincidenter kommer dessa störningar att bli allt vanligare och allt mer omfattande skriver rapportförfattarna. Stoppen längst transportvägarna kommer dessutom ofta att sammanfalla med fallerade skördar och andra problem som kan kopplas till vädret och rapportförfattarna varnar för att detta kan leda till kraftigt stigande matpriser, och utlösa allvarliga konflikter i flera områden.

Mellanöstern och Nordafrika är regioner som uppges vara särskilt sårbara eftersom de är väldigt beroende av livsmedelsimport, samtidigt som de omges av flaskhalsar längs transportvägarna. Kenya, Tanzania, Etiopien och Sudan är några av de fattiga länder som är starkt beroende av importerade livsmedel. Men även rika länder som Japan och Sydkorea uppges vara sårbara.
Kina är ett av de länder som importerar mest livsmedel men här har man diversifierat sina transporter för att undvika risker och sårbarheter i transportsystemet. Bland annat har man byggt en järnväg genom Sydamerika för att bli mindre beroende av Panama-kanalen. Kinesiska företag äger och opererar också viktiga hamnar runt om i världen.

Författarna bakom Chatham-house rapporten rekommenderar världens länder att inleda fler globala samarbeten för att planera för livsmedelskriser. Länderna bör också investera mer i kritisk infrastruktur skriver rapportförfattarna.

Ladda ner rapporten här

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.