Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Scandic bröt löfte om miljömiljon

Publicerad: 9 juni 2010, 12:14

Tidningen Dagens Media rapporterar idag om att Scandic brutit ett löfte om att skänka 1 miljon kronor till miljöarbete. Vi ringer upp miljöchef Inger Mattsson och frågar vad det är som händer.


Ämnen i artikeln:

Csr

Ni anklagas för att bryta ett miljölöfte där ni sagt i er reklam att ni ska skänka 1 miljon till miljön. Inger Mattsson, vad är det som händer?
– Först och främst måste jag säga att vi blev ganska ledsna när vi såg hur journalisterna på Dagens Media valt att citera oss. Men visst, på sätt och vis har de rätt. Bakgrunden är att vi samlat in pengar till en fond från allt vatten vi säljer på våra hotell. Pengarna till den fonden har vi tänkt skänka till välgörande ändamål. Vi har också släppt en CD tillsammans med artisten Martin Stenmark för att dra in pengar till fonden, och det var på baksidan av den CD:n som vi uppgav att en miljon kronor skulle skänkas till miljöprojekt år 2009.

Scandics miljöchef, Inger Mattsson, mot väggen.

Men sen gjorde ni aldrig det?
– 2009 blev ett väldigt tufft år och vi tvingades till stora nedskärningar. Vi tyckte att det skulle kännas märkligt att slå på stora trumman och skänka bort pengar samtidigt som våra anställda tvingades lämna företaget. Därför beslutade vi att skjuta på utdelningen till 2010.
– En annan sak som gjorde att vi sköt upp priset var att vi inte blev klara med kriterierna. Det handlar inte heller bara om miljö – utom om hela hållbarhetsområdet.

Kan man säga att ni varit väl entusiastiska?

– År 2008 då vi producerade CD-skivan med Martin Stenmark trodde vi på ett gott år 2009. Men istället blev det ett ytterst tufft år, samtidigt inser vi nu att det är mycket jobb, och vi frågar oss också om vi klarar av att bedöma alla ansökningar som kommer in.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Csr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.