Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Scania: nya miljökraven slår helt fel

Publicerad: 4 December 2009, 07:49

Leif Östling dömer ut avgaskraven enligt Euro VI. Dels sabbar kraven ekonomin för lastbilstillverkaren, dels höjer de i själva verket CO2-utsläppen.


Ämnen i artikeln:

Scania

Kunderna kommer inte att ha råd att köpa lastbilar byggda enligt avgaskraven i Euro VI och tillverkarna kommer inte att ha råd att tillverka dem. Det var budskapet från Scanias vd Leif Östling på ett branschmöte hos European Automobile Manufacturers Association, ACEA, på torsdagen, skriver The Swedish Wire.

Östling betonade krisen i lastbilsbranschen och hur den försvårade arbetet med EU:s Euro VI-krav.

– Det vore bättre att istället stanna vid de tidigare kraven, Euro V. Vi har inga pengar att lägga på det här, sa Östling enligt The Swedish Wire.

Dyrt och dåligt att anpassa till Euro VI, enligt Östling.

Alla håller inte med Östling.

– Jag tror det inte. Det kan möjligen behövas lite offentliga medel för att stabilisera situationen för den europeiska lastbilsindustrin men jag tror att det finns ljus i slutet av tunneln, säger EU-parlamentarikern Bernd Lange, till The Swedish Wire.

Tvärtemot Östlings dystra prognos tror Bernd Lange att de europeiska lastbilstillverkarna står inför en period av tillväxt. Lange får medhåll från Philip Owen på EU-kommissionens miljödepartement DG Environment.

– Det finns fortfarande tid för industrin att förbereda sig för den här lagstiftningen som träder i kraft först 2013, säger Philip Owen till The Swedish Wire, och tillägger att lastbilsindustrin redan har fått stöd såväl från EU-kommssionen och lån på 400 miljoner euro från den europeiska investeringsbanken, EIB, för Euro VI-anpassningar.

Enligt Leif Östling krävs dock ytterligare investeringar på ytterligare 8 miljarder euro i industrin för att klara Euro VI-anpassningarna, det vill säga cirka 1 miljard per tillverkare.

Östling tror dessutom at Euro VI kan få en negativ effekt på miljön. Eftersom Scanias kunder i hög grad är små företag som är starkt beroende av sitt kassaflöde kan prislapparna på Euro VI-bilar avskräcka från nyinvesteringar vilket i sin tur resulterar i uteblivna köp av miljövänligare lastbilar, menar Scania-vd:n.

Men det är inte nog med att tidpunkten och finanserna gör Euro VI olämpligt, enligt Östling. Avgaskraven kan i själva verket motverka sina syften.

– När politikerna beslutade om de här målen var en minskning av kväveoxidnivåerna i fokus, sa Östling, och menade att fokuset nu flyttats till CO2 vars nivåer i själva verket stiger till följd av Euro V.

– Politikerna har inte riktigt tänkt igenom det här, sa Östling, enligt The Swedish Wire.

Med hänvisning till argumenten vill ACEA senarelägga Euro VI-kraven med två år, något som dock inte är troligt enligt Bernd Lange. Han bedömer att ingen kan få majoritet för ett sådant beslut i vare sig EU-kommissionen eller parlamentet.

– Jag ser inga möjligheter att senarelägga desssa beslut, säger Bernd Lange, till The Swedish Wire.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

Scania

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.