Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Senaste nytt – När naturen ställer till det

Publicerad: 15 April 2010, 08:08

Vi människor är ganska duktiga på att skada atmosfären, men när naturen vill kan den göra betydligt större skada på kortare tid.


Den lilla vulkan som stillsamt har pyst ut lava och hållit på att smälta glaciären Eyjafjallajoekull på Island under ett par veckor, har nu plötsligt erupterat och skickat upp miljontals ton aska i atmosfären. Molnets topp ligger för närvarande på 55.000 fot, alltså väl över den högsta flyghöjden för trafikflyg.

Uppdatering 12.30: Nu står hela England still!
Uppdatering 13.30: Norra Europas luftrum stängt!
Uppdatering 19.00: Svavellukt i Oslo. Moskva täckt.

Eyjafjallajökull-vulkanen började för två veckor sedan att stillsamt smälta glaciären runt omkring. Det räckte inte för Moder Natur utan nu har det brutit igenom på ett annat ställe och slängt upp aska till mer än 11 kilometers höjd.

Askan har drivit iväg nedåt Nordeuropa och i norra Sverige är det idag flygförbud eftersom man befarar att askan kan skada jetflygplans motorer och lägga sig på vingarna. I England, som ligger lite längre söderut är det redan flygkaos (som om det skulle vara något nytt). I skrivande stund är alla flygplatser i Skottland stängda. Askan är på väg söderut och Manchester, Liverpool, Stansted, Newcastle och Birmingham upplever störningar.

Askans spridning just i detta nu över Europa (klicka för förstoring och sekvenser). ”0600Z” betyder klockan 06 Greenwich-tid och är det faktiska läget som visar att norra Sverige och Finland är oflygbara, hela Norge, såväl som norra England. Påföljande rutor visar prognoser. Framåt kvällen blir det stopp i Moskva-trakten. Det gröna området är Flight Level 200 till 350, alltså det område där de flesta rutter har sin marschhöjd.

Londonkontoret för vulkanrådgivarna Volcanic Ash Advisory Centre, en världsomspännande organisation, spår att askan kommer att driva ned över övriga Europa under dagen och resten av kontinenten kommer att få liknande problem i morgon. Om ett par dagar ska den dock ha skingrats, som vilket väderfenomen som helst, och problemen bör ha upphört.

Brittiska flygledningen gör rätt i att vara försiktiga och stänga norra England för trafik eftersom en jumbojet från Brittish Airways flög genom ett moln av vulkanaska år 1982 varvid alla fyra motorerna stängdes av. Vulkanaska är små partiklar av sten och glas som kan ställa till med ordentligt elände i flygmotorer.

En liknande händelse inträffade i december 1989 när en Boeing 747 från KLM som flög mellan Amsterdam och Anchorage i Alaska flög in i askmolnet från vulkanen Mount Redoubt och alla fyra motorerna stannade. Så snart planet kommit igenom molnet kunde man dock återstarta motorerna och landa i Anchorage, men flygplanet hade lidit svår skada.

För 19 år sedan, 1991 hände samma sak när vulkanen Pinatubo fick ett utbrott och askmängderna som fördelades över hela jorden gjorde himlen grå. Utbrottet var ett av de kraftigaste på 1900-talet med styrka 6 på den 8-gradiga VEI-skalan och medförde stora utsläpp av svaveldioxid vilket hade påverkan på solstrålningen och därmed klimatet över stora delar av jorden. Under väldigt många år minns undertecknad att himlen inte var blå, utan blågrå.

Solen slår till

Efter mycket lång tystnad vaknar också Solen och med en jätteeruption nyligen i början av april markerar vår närmaste stjärna att det är dags att hålla i satelliter och kraftledningar för nu är ett nytt solfläcksmaximum på gång. Utbrottet nyligen var inte direkt riktat mot Jorden, men det är ingen garanti för att det inte kan hända i framtiden. Forskarna tror på toppaktivitet under 2012. Alla radioamatörer hoppar upp och ned av glädje, medan elkraftleverantörerna kommer att bli mindre glada.

Läs mer om vulkanaska: VAAC: http://metoffice.com/aviation/vaac/vaacuk_vag.html
Titta själv på satellitsekvensen: http://metoffice.com/satpics/latest_VIS.html
Läs mer om rymdväder: www.spaceweather.com
Rymdvädrets effekter på Jorden: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rymdv%C3%A4der

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.