Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Silverfilmens överman – Red One

Publicerad: 15 April 2009, 02:48

Ska det aldrig bli slut på silverfilmen? När blir Hollywood digitalt?


Stillbildsfotograferna verkar för länge sedan ha övergett silverfilmen och trätt in i den nya sköna digitala världen. Ja, utom de som faktiskt behöver silverfilmens hela kontrastomfång. Så det finns fortfarande en hardcore av hasselbladare som kör vidare med Tri-X eftersom CCD-arrayerna för närvarande bara har åtta bitars pixeldjup och det ligger långt under vad silverfilmen klarar. Skarpt solbelysta scener kan vara omöjliga att fånga med digitalkamera. Trodde du.

Silverfilmens högborg är ändå Hollywood, eftersom storindustrin sällan överger en vinnande häst. De stora studiorna har massor av dyrbar filmutrustning som man inte bara slänger i sjön sådär över en natt. Särskilt som silverfilmen fortfarande har betydligt bättre kontrastomfång än digitalkamerorna. Trodde du.

Kunde man använda digitalteknik skulle alla filmprojekt bli fantastiskt mycket billigare. Film är både dyrt och dåligt och kräver miljöfarliga kemikalier för att man över huvud taget ska kunna se om miljondollarstagningen lyckades. Dessutom tar det tid att framkalla. Det sker normalt över natten så att filmteamet har friska färska negativ att titta på nästa dag.

Steven Spielberg berättade en gång om en tagning han gjorde för Star Wars där miljön skulle vara helt grön. Man lade på grönt ljus och tog scenen, men nästa dag när filmen kom tillbaka framkallad var den gröna tonen borta. Alla skådespelare sminkades gröna och man tog mera grönt ljus men nästa morgon var den gröna tonen ändå borta. Då surnade Spielberg till och frågade labbet vad de höll på med egentligen. De svarade: Oj, som vi har jobbat med att få bort den gröna färgtonen. Vi trodde det var fel! Omtagning.

Kameran Red One

Red One-kameran från RED Digital Cinema Camera Company håller på att göra den gamla silverfilmen obsolet, även om det gamla gardet av rena nostalgiskäl vill hålla kvar vid silverfilmen så länge som möjligt. Med 12 bitars gråskala är kameran ikapp silverfilmen och snart hinner miljön ifatt regissörerna. Att filma på kemisk film kommer snart att bli mindre lyckat med tanke på alla avfallsprodukter.

Både Wallander- och Arn-serien är filmad med Red och eftersom budgetarna är små i Sverige kan det här vara ett genombrott för svensk film där man inte har råd att göra av med mycket silverfilm. Men man skulle kunna ha råd att hyra en Red och göra efterbearbetningen hemma i källaren på sin persondator.

Red One klarar 4096 x 2304 pixel i 12 bitars upplösning i full biokvalitet i 50 bilder per sekund och signalerar slutet på Hollywoods bruk av silverfilm. Nya versioner på 14 och 16 bitars bitdjup är dessutom på gång. Nu är det bara nostalgin som gör att hollywoodproducenterna fortfarande kör med silverfilm, men snart kommer miljöaspekterna ifatt dem och då är det slut. Hej då, Kodak.

Visst har silverfilm fortfarande vissa fördelar, men prisskillnaden är så enorm att mindre filmbolag inte ens tänker tanken att stoppa silverfilm i kameran.

Red-kameran filmar på ett Compact Flash-kort på 8 gigabyte. Då får det plats sex minuter film. Det kan verka lite, men det är detsamma som ett 400-fotsmagasin på en standardfilmkamera. I filmkameravärlden är det inte alls så dåligt. För en DV-fotograf är det kanske larvigt när man får in en timme på en kassett. Sätter man en hårddisk på Red-kameran får man in tre timmar. Men få fotografer vågar spela in tre timmar på en disk av rädsla för att förlora något om disken exempelvis går i backen. De vill helst ta fyra minuter, ta ut kortet och säkra data i sin dator och sen ta fyra minuter till.

Det gamla tänket, fortfarande.

Den dyrbara optiken är ett annat skäl till att många inte vill överge sina gamla filmkameror. Det har RED Digital Cinema Camera Company kontrat genom att man kan erbjuda PL-fattning, men det finns adaptrar för 2/3” B4 såväl som för Nikon F och Canon EF. Ingen ska behöva kasta bort sina gamla objektiv bara för att man byter till en modernare kamera. Dessa objektiv kommer att behålla sin originalbrännvidd med Red One eftersom den är utrustad med en sensor på 24,4 x 13,7 mm som kan förändras elektroniskt till att passa för dessa objektiv.

Utdata är imponerande. Data matas ut i råformat, dvs en röd, en grön och en blå kanal utan vitbalansering, gammakompensering eller annan behandling. Detta görs bäst utanför kameran. Man kan välja på datarater på 22 megabyte per sekund eller 36 megabyte per sekund. Det stämmer inte med 4096 x 2304 x 30 bilder per sekund. Reds utdataformat Redcode är därför waveletkomprimerat utan JPG-artefakter.

Som med de flesta moderna digitalkameror kan även Red One uppgraderas med ny firmware efter hand. Då och då dimper en ny uppdatering ned och vips har kameran flera nya egenskaper. För närvarande gäller programversion 17 och version 18 finns i beta. De nya releaserna har givit bättre ljudkvalitet, högre bildfrekvenser och bättre bildkvalitet.

Än så länge har Red One få medtävlare tack vare sin enorma upplösning, men andra nafsar den i hälarna, både Amflex, Panavision, Sony, Dalsa, Thomson, Silicon Imaging och några till.

Nu sjunger nog trots allt silverfilmen på sista versen.

Titta, njut och digga, på www.red.com

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.