Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Sjöman dumpad överbord för att han var sjuk

Publicerad: 31 mars 2011, 08:01

Få svenska företag ställer etiska eller sociala krav på sina sjötransporter. Men sjömännen arbetar ofta under fruktansvärda förhållanden, visar en ny SEKO-studie.

Ämnen i artikeln:

Csr

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se


SEKO, facket för service och kommunikation, har tillsammans med ITF, den internationella transportarbetarefederationen,  genomfört en stor global studie av tillståndet för världens sjömän. Man har också tittat på vad svenska företag ställer för etiska och sociala krav i transportleden av sina produkter.

Resultaten
i studien, där 21 ITF-inspektörer från alla världsdelar svarat på frågor om hur det ser ut på fartygen, är minst sagt nedslående. I studiens sammanfattning kan man bland annat läsa att "Som sjöman arbetar man mellan 9-14 timmar per dygn, alla dagar i veckan, tio månader om året. Du tjänar ungefär 7500 kr i månaden, kanske mindre, men kan inte alltid vara säker på att få ut din lön. Du vågar inte prata om felaktig löneutbetalning eller andra problem som till exempel säkerhetsrisker ombord eftersom du då riskerar att bli svartlistad och aldrig mer få något jobb till sjöss. Din familj och dina vänner träffar du de två månader som du är hemma varje år, då du i praktiken är arbetslös och utan lön."

SEKO
ville också undersöka om svenska företag ställer etiska och socialra krav för transportleden på samma sätt som de flesta gör i produktionsleden. Också här var resultaten nedslående. Av de 16 företaga som ombads svara på frågor var det bara åtta som svarade. Kraftfood, Intersport och Ikea tackade nej till att vara med, LG och Bauhaus återkom trots upprepade påminnelser aldrig med några svar. H&M, Coop och Preem uppgav först att de skulle svara men återkom aldrig med några svar.

Av de åtta företag som ändå svarade på frågorna – Volvo Personvagnar, SCA, ICA, Clas Ohlson, Nilsongroup, Hemtex, Lindex och Dem Collective – uttryckte flera  en önskan om att utnyttja sjötransporter i större utsträckning eftersom de är miljövänligt. Bara två företag ställde emellertid etiska eller sociala krav liknande dem som brukar finnas i uppförandekoder för produktion.

Rapporten från SEKO berättar också om människorna bakom siffrorna och det är minst sagt hårresande läsning. Värst är förmodligen berättelsen om den sjöman som 2010 blev svårt sjuk på sitt fartyg och istället för att bli förd till läkare i hamn dumpades överbord på öppet vatten.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev