Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Sju tips som ökar din produktivitet

Publicerad: 3 Juni 2014, 08:50

Hur gör man för att arbeta mer effektivt och få supermycket gjort på jobbet? Här är de bästa tipsen.


1. Fokusera på det du är bäst på och bearbeta de svaga sidorna.
Gör först två listor: en med arbetsuppgifterna som du gillar och är bra på och en lista med sådant du tycker tråkigt eller inte är så bra på.
Därefter gäller det försöka bli av med eller delegera bort så många arbetsuppgifter som möjligt från den "tråkiga" listan. Lyckas du få bort åtminstone ett par sådana arbetsuppgifter så kommer du att bli mer produktiv i att utföra de arbetsuppgifter som är kvar.

2. Tänk efter varför just ditt jobb är viktigt.
Analysera för dig själv varför är det viktigt för företaget att just dina arbetsuppgifter blir gjorda. När du tydligt ser din egen betydelse för att företaget du jobbar på ska lyckas, kommer att bidra till att öka motivationen och produktiviteten.

3. Sätt upp mål.
Sätt upp flera olika typer av mål för vad du vill uppnå med ditt arbete. Kortsiktiga mål bör sträcka sig från en vecka upp till tre månader. Mål på medellång sikt kan sträcka sig från tre till sex månader, medan de långsiktiga målen fokuserar på vad du vill uppnå på ett till fem års sikt. Målen kommer att öka arbetstillfredsställelsen när du klarar dem och samtidigt höja din produktivitet.

4. Det är okej att be om hjälp.
Ibland behöver vi hjälp och de allra flesta runt omkring oss hjälper med glädje till. Men se till att närma dig den du vill be om hjälp när han eller hon verkligen har tid att hjälpa dig.

5. Bli bättre på att lösa konflikter.
Även den minsta konflikt med någon du arbetar med kan leda försämrat samarbete och i förlängningen att du och ditt team jobbar mindre effektivt. Se till att lösa konflikter direkt, innan de hunnit bli stora och förlamande. Det avgörande är att alla teamet använder all sin kommunikationsförmåga till att lösa konflikter i ett tidigt skede.

6. Strukturera istället för att förhala.
Att förhala arbetsuppgifter som måste göras är det sämsta man kan göra om man försöka jobba mer effektivt. Undvik att hamna i fällan genom att se till att ha ett så strukturerat arbetssätt som möjligt. Använd gärna dagliga "att göra-listor" som påminner dig om vad du måste göra under dagen.

7. Fira dina segrar.
När du och ditt team klarat en uppgift, se till att fira bedriften. Det är motivationsskapande och bidrar till att du jobbar effektivare.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.