Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Skammens lista: Företagens (bort)förklaringar

Publicerad: 25 December 2009, 05:00

”Mätningarna säger ingenting”, ”Inte prioriterat”, ”Kan inte svara”. Här är förklaringarna från bolag som inte redovisar hållbarhet.


Ämnen i artikeln:

AffärerCsr

Läs även:
69 bolag som vägrar redovisa CSR och hållbarhet

Miljöaktuellt tog kontakt med ett antal bolag på listan med 69 bolag för att ställa frågan varför de inte redovisar hållbarhet. Här är deras svar:

Elekta: ”Jag kan inte svara på varför”
Elekta är en internationell medicinteknisk koncern med över 2 500 medarbetare. I den senaste CDP-rapporten lämnade de "begränsad information".
– Det stämmer, men jag började här i maj och kan inte svara på varför. Nu har vi fått en ny förfrågan, och så vitt jag vet ska vi vara med nästa år, säger Lena Schattauer, IR-ansvarig på Elekta.
Ställer inte investerare och andra krav på att ni ska redovisa utsläpp?
– Det händer att vi får frågor om detta, men det sker inte särskilt ofta.
På Folksams miljöranking "Ansvarsfullt ägande" får Elekta 2,15 i betyg. Lågt, och det betyder att den offentliga informationsgivningen i miljöfrågan varit ganska begränsad, men ger dem knappast en plats i den definitiva skamvrån.

Avanza Bank: ”Vi har inga utsläpp”
Avanza Bank har över 213 000 konton med cirka 39 miljarder kronor i sparkapital. Under Avanza Bank finns försäkringsbolaget Avanza Pension och Avanza Fonder. På Folksams miljöranking får de 0 poäng.

– Vi har inga utsläpp att tal om. Vi har bara ett kontor, har etanolbilar och det är så självklart för oss att vara miljövänliga. Fast det är klart vi skulle kunna skriva tre rader om det, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza.
Att de är resurssnåla är ett argument för dem, menar han.
– Våra sparare väljer oss för att vi är moderna, vi har till exempel inga stora fastigheter utan finns på nätet. Vi är vänliga mot både naturen och plånboken.
Men undrar inte spararna över er miljöprofil?
– Det finns smala fonder som medvetet söker en grön profil. Förra året såg vi ett genombrott för klimatfonder som gick som en raket. De gröna alternativen finns där, men kan aldrig ta allt. Väljer du i dag en bred fond, till exempel en Kinafond är det oftast investeringar i hela kinesiska börsen. Där kan det exempelvis finnas gamla statliga bolag med en del kolkraftverk.
Inga andra egna initiativ?
– Jag har påtalat att vi ska ha grön el i huset, det har jag hemma. Och mina barn sparar i vindkraftverk. De är mer moderna än jag, säger Claes Hemberg.

Skanditek: ”Vi källsorterar”
Skanditek är ett börsnoterat industriförvaltningsbolag med ägarintressen i svenska noterade och onoterade företag. Folksams miljöranking ger dem 0 poäng.
– Vi är fem anställda på ett kontor, vi källsorterar och allt sådant. Men de bolag vi investerar i har miljöpolicys, säger vd Patrik Tigerschiöld.
– Visst skulle man kunna tänka sig det även för oss. Men lika viktigt vore i så fall en etisk policy. Vi investerar i bolag som till exempel ägnar sig åt lösningar för organtransplantationer. Däremot är vi inte med i industribolag eller bolag med stora utsläpp.
Om det är aktuellt vägs miljöfrågorna in i affärsbedömningar.
– Vi driver det i styrelsearbetet när det är relevant. Men äger vi, säg 19 procent, i ett bolag kan vi inte driva igenom det. Om vi skulle stå inför att investera i ett företag med stor miljöpåverkan skulle vi väga in det i beslutet, säger Patrik Tigerschiöld.

RNB: ”Vi är inget stort bolag”
Retail and Brands, har 475 butiker i 10 länder med 1 500 anställda och till koncernen hör bland annat JC, Brothers och Sisters liksom Polarn o Pyret. Folksams miljöranking ger dem 0,3 poäng. Cecilia Lannebo, IR- och informationsansvarig på RnB är oförstående:
– Vi släppte vår hållbarhetsredovisning för några veckor sedan. Men den hade kanske inte kommit när denna undersökning gjordes.
Ni hamnar oförskyllt i skuggan?
– Ja, vi har satsat medvetet på detta det senaste året, då vi anställde en miljöchef. Sedan hon kom in har det hänt massor i CSR-frågorna.
Är det kunder och investerare som frågar efter informationen?
– Vi är inget stort bolag och av de ägare vi har är det ett fåtal som tar upp frågorna. Bland kunderna varierar det beroende på koncept, det är tydligare efterfrågan på Polarn o Pyret. På JC gick vi ut och satsade på Svanenmärkta jeans av ekologisk bomull. Men målgruppen verkar inte vara där riktigt ännu.
– Men vi har numera tydliga mål för CSR- och miljöarbetet. Det är jätteviktigt för oss, och vi har också en tanke om att få en GRI-rapportering, säger Cecilia Lannebo.

Investment AB Öresund: ”Mätningarna säger ingenting”
Investment AB Öresund pekas ut som syndare av både Folksam,0 poäng, och PWC, och har inte besvarat CDP-undersökningen.
– De är så jävla dumma de här mätningarna. De säger ingenting. Vi är sex anställda och har inte någon egen verksamhet. Hur ska man göra mätningar på det? säger vd Stefan Dahlbo.
– Jag skrev studentuppsats redan 1978 om miljöfrågan. Om du missköter dig där skapar du en framtida skuld. De företag vi investerar i har miljöredovisning.
Ni har större innehav i Skistar och Acne jeans och där hittar jag inget?
– Har inte Skistar det? Jag brukar i alla fall tala med dem om detta. Acne är inget offentligt bolag.
Men har en massa kunder?
– Ja, och vi jobbar mycket med ekologiska material, och ut mot kunderna – ja, vi informerar till viss del.

Men ni vill inte svara på till exempel CDP-undersökningarna?
– Nej, de tillför ingenting. Och Folksam gör detta bara för att få PR. Om man däremot kunde göra redovisningar av hur företag ligger till i förhållande till minimikraven på respektive område vore det bra. Men i dag är min uppfattning att fel saker mäts, det görs saker bara för att lätta sitt samvete, säger Stefan Dahlbo.

Securitas: ”Har inte prioriterats”
Securitas har 250 000 anställda i 35 länder och är listat på Nasdaq OMX Large cap. Gisela Lindstrand är sedan ett drygt år koncernens kommunikationsdirektör:
– Vi är väl medvetna om att vi inte har någon hållbarhetsredovisning. Detta har inte prioriterats av den tidigare ledningen. Men vi har påbörjat arbetet och gjort en CSR-analys. En del i det arbetet är att analysera vår miljöpåverkan.
– Vår största miljöpåverkan kommer från våra bortåt 15 000 bilar. Från och med 2008 års årsredovisning kommer vi att rapportera utsläppen från dem. Det har tyvärr inte gjorts tidigare. Vi har också beslutat att inga nya företagsbilar eller förmånsbilar får släppa ut mer än 195 g CO2 per kilometer. Vi ska också centralisera upphandling av våra uniformer.
Hur ser er miljöorganisation ut?

– Landscheferna har ansvaret för att utse miljöansvariga. Vi har ingen miljöchef på koncernkontoret som bara består av 43 personer.
Redovisar ni alls något om hållbarhet?
– Vi har sedan 2004 en Code of Conduct som redovisas i årsredovisning och på nätet. Den tar upp mänskliga rättigheter samt kampen mot barnarbete och korruption. Vi samarbetar med det globala facket UNI mot barnarbete och i frågor om krishjälp vid till exempel rån och våld mot våra anställda.
Ser du någon affärsrisk i att ha så dålig redovisning?
– Det är en konkurrensfördel om vi kan visa att vi månar om miljön och vår värld. Och omvänt, visst är det en affärsrisk i en konkurrensutsatt bransch. Sätter investerarna fokus på frågan är det också viktigt att vi blir bra på att redovisa. Vi har börjat, vi tar det steg för steg. Och vi gör det av eget intresse för frågorna.

Millicom: ”Vi har inte så mycket utsläpp”
Millicom har 30 miljoner mobilkunder på 16 marknader i Asien, Afrika och Latinamerika och omsätter i år omkring 3,5 miljarder dollar. Koncernen är listad på Nasdaq OMX Large Cap och styrelseordförande är Daniel Johannesson:
– Vi är registrerade i Luxemburg och följer därför inte formellt de svenska reglerna, utan Nasdaqs. Det hindrar förstås inte att vi skulle kunna ha en miljöredovisning. Men vi har ju inte så mycket utsläpp.
Har ni inte mött sådana krav från investerarna?
– Nej, det har vi faktiskt inte. Därför har vi inte funderat så mycket på den frågan.
Är inte bristande redovisning en affärsrisk?

– Nej, vi har inte märkt det.

MTG: ”Vi har varit så decentraliserade”
MTG är en mediekoncern med verksamhet i 20 länder, listat på Nasdaq OMX Large Cap. Bert Willborg är informationsdirektör på huvudkontoret i London:
– Vi gör betydligt mer än vi redovisar. Många aktiviteter sker på lokal nivå och vi har många bra lokala initiativ. Till exempel får vd för MTG Radio Richard Marston nu pris för radions miljöarbete.
Men varför är ni då så dåliga på att redovisa?
– För att vi varit så decentraliserade. Vi har först nu anställt en koordinator för all CSR. Det finns ett tilltagande intresse för frågorna. Vi utökar nu vår information på nätet eftersom årsredovisningen har sina begränsningar. Vi ser ett ökande miljöengagemang bland de anställda och ett växande intresse bland investerarna.

Vostok Nafta: ”Inga planer på att börja redovisa”
Vostok Nafta är ett investmentbolag inom energisektorn och ingår i Lundinsfären, listat på OMX Mid Cap. Robert Eriksson är ir-ansvarig:
– Vi har investerat i ett 30-tal bolag i Ryssland och de forna delrepublikerna. Det är svårt för oss att få insyn i dessa bolags CSR-åtgärder eftersom vi är en liten delägare. I Ryssland är fokus inte lika starkt på hållbarhetsfrågorna.
Frågar inte era intressenter efter uppgifterna?
– Det har hänt att några institutionella investerare frågat om hållbarhetsredovisning. Men jag tror inte att det faktum att vi inte redovisar inneburit någon större nackdel. Säkert är det några etiska fonder som väljer bort oss för att vi investerar i olja, men de skulle valt bort oss även om vi haft en utförlig hållbarhetsredovisning.
Ser du ingen affärsrisk i att inte redovisa?
– Om miljöfrågorna är en riskfaktor vid en investering kan vi få fram uppgifter, men det är inget som vi valt att passa vidare till våra investerare. Nej, vi har egentligen inga planer på att börja redovisa.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

AffärerCsr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.