Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Skånes största markägare i miljökamp

Publicerad: 16 mars 2004, 07:28

– Det räcker med miljöskandaler i Skåne, säger greve Carl Piper som nu kräver stopp för en ny järnväg genom den känsliga Fyledalen. Som ägare till Högestad och Christinehof Fideikomiss AB är greven Skånes största privata markägare. Hans jordbruk var ett av de första i Sverige som miljöcertifierades.


Tillsammans med lokala företrädare för Naturskydds-föreningen har Carl Piper dragit igång en aktion för att stoppa en järnväg genom den skyddsvärda och natursköna Fyledalen på skånska Österlen.

I februari bildades aktionsgruppen ”Inga tåg i Fyledalen” för att förhindra att den planerade Simrishamnsbanan dras genom Fyledalen. En dal som av Länsstyrelsen i Skåne län beskrivs som: ”Av nationellt intresse. Dalgången representerar en unik geologisk formation med mycket väl utvecklad lövskog av olika slag. Av stor betydelse för flyttande rovfåglar.”

– Vi var några stycken som var bekymrade och ur det föddes tanken att starta den här organisationen, säger Carl Piper, en av få markägare som berörs av den föreslagna dragningen.

Vilket är ditt viktigaste argumentet för att bevara Fyledalen?

– Den säregna miljön som också är dokumenterad. Området tillhör ett av de första områdena i Skåne där man använde 19:e paragrafen i den gamla naturvårdslagen för att skydda och dessutom har dalen utsetts till ett Natura 2000-område. Därmed har ju samhället sagt att det är något som ska vårdas och skyddas. Vi tycker inte att en järnväg rakt genom dalen är ett tecken på vård och skydd. Att vi sedan har all respekt för järnvägen som ett miljömässigt och bra kollektivt ressätt är en annan sak. Man måste ju låta försiktighetsprincipen och varsamhetsprincipen väga bra mycket tyngre än de snäva ekonomiska aspekterna, säger Carl Piper.

På vilka sätt kommer ni att protestera?

– Vi tar nu kontakt med Sjöbo och Tomelilla kommun. Därefter står Region Skåne, som är den myndighet som håller ihop projektet, och länsstyrelsen på tur. Vi tänker också prata med näringsdepartementet, Banverket och Naturvårdsverket. Vi kommer att klargöra för dem varför vi tycker att dalen är skyddsvärd och få till stånd en opartisk miljökonsekvensbeskrivning, så att det verkligen blir tydligt vilka värden som man riskerar att förstöra.

Hur berörs du konkret av den planerade järnvägsdragningen?

– Jag tycker väl att det privata ägandet är ganska oväsentligt. Frågan gäller istället många människors rätt att vistas och må bra av att få vara i dalen. Men det är klart att vi berörs av att sträckningen går över de marker som vi förvaltar.

Hur har kommunerna längs banan och Region Skåne som står bakom Simrishamnsbanan reagerat på er aktion?

– Vad vi vet står Sjöbo kommun fast vid att sträckningen ska gå genom dalen. Tomelilla kommun däremot säger att de ska göra en djupare analys av det här, men det har man sagt ganska länge utan att det blivit något resultat av det. Region Skånes stöttar projektet och säger att det är viktigt. Naturligtvis är det också det, men återigen handlar det om att rätt saker hamnar på rätt plats.

Vilken är din uppmaning till de beslutande i frågan om Simrishamnsbanan?

– De måste besinna sig. Jag vill uppmana dem att gör en noggrann miljökonsekvensbeskrivning och att de inte låter de kortsiktiga ekonomiska aspekterna bestämma. Dessutom bör de respekterar de naturvärden som finns och människors önskemål att få behålla dalen som den är.

Vilka chanser har ni att segra?

– Man får ju ändå hoppas att politiker är normalt fullt tänkande människor. Om de är det kommer de att inse att det är inte här järnvägen ska gå.

Hur länge tänker ni hålla på?

– Tills vi får ett besked om att järnvägssträckningen inte kommer att gå genom dalen.

Slutligen en personlig fråga, hur väcktes ditt miljöintresse?

– Man kan tycka att om man är född med fötterna i den skånska myllan, så skulle man ha intresset för miljön med sig från barnsben, men så har det inte riktigt varit. Jag växte upp i kemikaliejordbruket. Det är inte förrän under de senaste 15-20 åren som jag börjat förstå vikten av att hela den här bräckliga ekologiska kedjan måste hållas intakt. Det finns andra värden än de ekonomiska som på sikt måste visas minst lika mycket respekt. I ett samhälle där kunskapen om miljöns betydelse för oss alla minskar, blir det än viktigare att försöka stå upp och hålla emot alla de krafter som vill förstöra naturen, säger Carl Piper.

Anne Nilsson

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.