Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

”Skapa nya affärer med CSR”

Publicerad: 17 november 2004, 11:49

Se CSR som en investering inte en kostnad. Det rådet ger Catarina Munck af Rosenschöld. Med rätt strategi blir corporate social responsibility lönsamt. Företag kan komma i kontakt med nya kunder och marknader, och upptäcka annorlunda sätt att göra affärer på.


Catarina Munck af Rosenschöld är ny vice ordförande för det internationella standardiseringsprojektet inom social responsibility med uppgift att åstadkomma en brygga mellan de fattiga och de rika länderna.

Är ett CSR-arbete lönsamt för företag?

– På kort sikt tolkas många aktiviteter inom området troligen som kostnader. Men på lång sikt tror jag definitivt att det är lönsamt om man är tillräckligt strategisk. I jobbet med CSR kommer man i kontakt med potentiella kunder som kan ge en bild av framtidsmarknader och annorlunda sätt att göra affärer på. Att inte jobba med CSR kan bli dyrt både på kort och lång sikt, exempelvis om företaget blir uthängt i media för att ha barnarbete i leverantörskedjan eller för att använda resurser på ett slösaktigt sätt.

Hur vill du övertyga företagare som är skeptiska till CSR?

– Om vi på kort sikt väljer att ”glömma” att fyra femtedelar av världens befolkning lever i fattigdom, att koldioxid har effekt på världens klimat, att det finns en lavinartad spridning av hiv/aids eller att korruptionen är stor i många samhällen, kommer vi troligen att bli påminda om det inom fem till tio år, om inte annat så med sträng lagstiftning och handelshinder.

– Det som gör arbetet så spännande är att företag i dag har möjlighet att bedriva socialt ansvarstagande på olika sätt och med olika samarbetspartners. På kort sikt tror jag också att företag kan motivera sina anställda genom att visa att de gör en bra insats för samhället.

Vilken blir din viktigaste uppgift som vice ordförande?

– Jag ska se till att det råder jämvikt mellan frivilligorganisationer, företag, myndigheter och experter inom corporate social responsibility. Det ska också vara balans mellan i-länder och ut-vecklingsländer.

Varför blev just du vald till vice ordförande?

– Delvis var det för att de ville få balans mellan könen – den brasilianske ordföranden är man. Jag har också en bred erfarenhet av att jobba med miljö och CSR samt har rest mycket och har erfarenheter från många olika länder. Dessutom talar jag fyra språk flytande: svenska, spanska, franska och engelska.

Du har ingen tidigare erfarenhet av standardiseringsarbete. Vad kan du tillföra?

– Jag kan skapa balans mellan de redan erfarna inom standardisering och noviserna. Är man mycket påverkad av ISO-arbetet kanske viktiga aspekter förbises. Jag har också varit aktiv i nätverken Nordic Global Compact och Nordic Partnership där man försöker jobba gränsöverskridande.

Vad är avgörande för ett framgångsrikt CSR-arbete?

– Gemensamma, tidsatta mål. Ofta pratar man om att skapa saker, men då intressenterna vanligtvis har olika mål blir arbetet väldigt spretigt.

– Det behövs också en god uppfattning om de viktiga intressentgrupperna och en förenkling av vad CSR innebär för dem. Det ska vara en process som leder dels till ständiga förbättringar, dels till konkreta resultat. Tänk även på att prioritera det som kommer att få positiva resultat för de involverade parterna samt ha tålamod och ihärdighet.

FAKTA/CATARINA MUNCK AF ROSENSCHÖLD

Titel: Ansvarig för området ansvarsfullt företagande på Volvo Personvagnar.
Ålder: 34 år.
Familj: Man och två barn, tvillingar på 1,5 år.
Utbildning: Filosofie kandidatexamen i internationella relationer och diplomerad marknadsförare. Ledarskapskurs i Volvos regi.
Bakgrund: Informatör Volvo Personvagnar, ansvarig för institutionella relationer på AB Volvos "mobility systems". Arbete med varumärkesstrategi och säkerhetskommunikation på Volvo Personvagnar. Sedan 2000 ansvarig för företagets CSR-arbete. Född i Mexiko, studier i USA, Storbritannien, Schweiz och Frankrike. Bor i Sverige sedan 1992.
Fritid: Natur, segling och god mat.

Mikael Nyberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.