Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Skärpta krav för konsumentföretag

Publicerad: 17 Juni 2004, 12:24

Den gamla lagen om produktsäkerhet från 1988 har varit för slapp. Ett EU-direktiv moderniserar nu lagen efter amerikansk förebild. Från 1 juli i år skärps kraven rejält för alla företag som tillverkar, importerar eller säljer konsumentprodukter.


– Som företagare måste man vara mycket uppmärksam i framtiden och ta fram säkra produkter. Det kan annars bli mycket kostsamt, säger Stig Håkansson, expert i produktsäkerhet vid Konsumentverket.

Av de lagar som kommissionen har tagit fram under 10-15 år tycker Stig Håkansson att den nya lagen om produktsäkerhet är den allra bästa, eftersom den skapar förutsättningar för en dialog mellan företag och myndigheter.

– Nu framgår det av lagstiftningen att myndigheter och företag ska samarbeta för att se till att företagen gör så bra som möjligt när det gäller att leverera säkra produkter, säger Stig Håkansson.

Den nya lagen innebär en betydande skärpning av Sveriges nuvarande produktsäkerhetslag, som inte blivit uppdaterad som den skulle i samband med att vi gick med i EU.

– För oss kommer det att vara en större förändring jämfört med många andra EU-länder, som redan har gjort en uppdatering av sin lagstiftning på området, säger Stig Håkansson.

Uppryckning
Med den nya lagen tror han att arbetet med produktsäkerhet kommer få sig en behövlig uppryckning i företagen.

– Jag har jobbat med produktsäkerhetsfrågor i mer än 15 år och under de åren är det väldigt få företag som ringt och förklarat att de har problem med en produkt. Det beror på att de inte vill informera. Men vi vet att det finns tusentals farliga produkter på marknaden.

Nu måste företaget informera Konsumentverket som är tillsynsmyndighet. Det är inte bara en skyldighet för tillverkaren och importören, utan också för detaljisten, vilket innebär att även en detaljist kan anmäla en produkt.

På så sätt kan Konsumentverket få information från olika håll. En sanktionsavgift kan utdömas om de får veta att företaget känt till det, men inte informerat. Företagen kommer att behöva göra en ordentlig riskvärdering av produkterna – innan de kommer ut på marknaden.

Mikael Nyberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.