Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Skärpta krav för miljöbilar: max 0,5 liter bensin per mil

Publicerad: 20 Juni 2005, 05:35

– Det är viktigt att en miljöbil inte bara är ren, den måste också vara bränslesnål, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö som i dag presenterade verkets förslag på ny definition av miljöbil. Enligt den nya definitionen är en miljöbil en bil som är bränslesnål och har låga utsläpp av koldioxid och andra miljö- och hälsoskadliga ämnen. En vanlig personbil får inte släppa ut mer koldioxid än vad som motsvarar förbrukningen av 0,5 liter bensin per mil för att klara kraven.


Stora personbilarna som drar mycket bränsle kommer alltså inte att kunna kallas miljöbilar även om de går på alternativa bränslen.

Med dagens statliga definitionen är det enbart bilar som helt eller delvis drivs med etanol, el, hybrid eller gas som räknas som miljöbilar. Den definitionen ställer enbart krav på tekniken och inte på bränsleförbrukning eller energieffektivitet.

Med de nya reglerna blir det alltså viktigare att bilen är bränslesnål än att den är utrustad med den ena eller andra tekniken.

Alla bilar måste klara minst avgaskraven i miljöklass 2005. För dieselbilar finns dessutom kravet att utsläppen av partiklar ska vara mindre än 5 mg/km.

Utsläppen av växthusgasen koldioxid för bilar som drivs med bensin eller diesel (inklusive hybridbilar) ska vara mindre än 120 gram per kilometer. Det motsvarar en bensinförbrukning på 0,5 liter per mil. För minibussar blir motsvarande krav 125 g koldioxid per kilometer, motsvarande 0,52 liter per mil.

Bilar som drivs med förnyelsebara drivmedel tillåts ha en bränsleförbrukning som motsvarar 0,92 liter bensin per mil.

Vägverket vill också ha återkommande revideringar för att successivt skärpa kraven.

– En första revidering bör ske när EU fastställt kommande avgaskrav för personbilar. Då bör man också undersöka om det är möjligt att ställa krav på tysta fordon för att minska bullerproblemen från trafiken, säger Ingemar Skogö.

Vägverket vill att de nya miljöbilsreglerna ska gälla från 1 juli nästa år. När det gäller statliga myndigheters upphandling och leasing av bilar föreslås reglerna gälla från 1 juli 2007.

Minst 25 procent av de bilar som myndigheterna köper eller leasar ska vara miljöbilar, enligt Vägverkets förslag. Specialfordon som utryckningsfordon omfattas inte.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.