Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Skärpta krav på sjöfartens utsläppsrapportering

Publicerad: 21 november 2014, 08:35

Snart ska sjöfartens klimatpåverkan under radarn. Nya EU-regler ställer krav på att fartyg rapporterar sina utsläpp.


Ämnen i artikeln:

Miljöaktuellt

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 20 november.

Snart kommer en ny EU-lag om övervakning, rapportering och verifiering av sjöfartens koldioxidutsläpp. EU-parlamentarikern Jytte Guteland (S), som är skuggrapportör i förhandlingarna, har tidigare pekat på problemet med att sjöfarten idag är helt exkluderad från bestämmelser om utsläppsminskningar. Bristen på övervakning och rapportering har också gjort att ingen riktigt vet hur stora sjöfartens utsläpp är.

– Jag är mycket nöjd med förhandlingarna. För oss socialdemokrater var det viktigt att sjöfartens utsläpp ska synliggöras och redovisas öppet. När siffror visar hur energismarta fartygen är kommer det att uppmuntra fartygsägarna att energieffektivisera fartygen, säger Jytte Guteland till Miljöaktuellt.

Den första rapporteringsperioden drar igång 1 januari 2018 och lagen beräknas träda i kraft 1 juli 2015. Lagstiftningen är färdigförhandlad eftersom en överenskommelse har nåtts mellan parlamentet, rådet och kommissionen. Men nu återstår en formell omröstning i parlamentet till våren.

Skepp som väger mer än 5 000 ton omfattas av reglerna och totalt väntas utsläppen kapas med två procent, enligt kommissionens beräkningar. För att minska bördan för fartygsindustri och medlemsländer ska sjöfartens befintliga instrument och mätmetoder användas.

Fartygens utsläpps- och energistatistik ska göras öppen för att få branschen att benchmarka och ställa om. Men den slutgiltiga överenskommelsen innehåller en sekretessklausul för att inte industrin ska tvingas lämna ifrån sig känslig information.

Något som Guteland slogs för, och nu har fått stöd för, var att inkludera så kallat transportarbete i mätningarna av fartygens energieffektivitet, något som industrin varit skeptisk till. Det måttet väger in både lastens vikt och sträckan och ger enligt Guteland en bättre bild av sjöfartens utsläpp.

Martina Frisk

Ämnen i artikeln:

Miljöaktuellt

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.