Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Skattereform gjorde norska fiskeflottan grönare

Publicerad: 15 december 2010, 09:47

En snillrik reform har fått norska rederier och kryssningsföretag att gå över till miljövänlig teknik. Utsläppen av kväveoxider har minskat med 18 000 ton på två år.


De norska fartygen och fiskeflottan är en mycket stor utsläppskälla av kväveoxider (NOx). För tre år sedan upprättade regeringen ett avtal med rederier och oljeindustri. Istället för skatt fick de betala en avgift för utsläppsreducerande teknik.

Reformen har rönt mycket stor framgång. Under den första avtalsperioden fram till och med 2010 har fartygen minskat utsläppen av kväveoxider med cirka 18 000 ton. I veckan bestämde sig parterna för att förlänga avtalet till och med 2017.

– Den första perioden blev en succé för att minska försurande utsläpp. Nu fortsätter vi för att få fartygen att gå över till långsiktigt miljövänlig teknik, säger avdelningsdirektör Ida Margarethe Juell på norska miljödepartementet.

Reformen har hjälpt Norge att hålla sig under sin utsläppskvot på totalt 156 000 ton kväveoxid som föreskrivs i det så kallade Göteborgsprotokollet som reglerar långväga luftföroreningar. Det förlängda avtalet som löper fram till 2018 ska minska utsläppen med ytterligare 16 000 ton.

Det var i början av 2007 Norge införde en skatt på utsläpp av kväveoxider. Företagen kunde som alternativ betala avgift till en fond som administreras av näringslivet. Denna fond har i sin tur investerat i tekniker som minskat utsläppen med i storleksordningen 18 000 ton.

Norska regeringen lägger sig inte i fondens prioriteringar men Ida Margarethe Juell ger exempel på att pengarna kan användas till projekt för att utveckla gasdrivna motorer eller till bättre katalysatorutrusning i oljedrivna fartyg.

Sjöfarten ger upphov till stora utsläpp av luftföroreningar – främst svavel och kväveoxid – som försurar både land och vatten. Svenska Naturvårdsverket har utrett förutsättningarna för ett fartygsbaserat handelssystem med utsläppsrätter för svaveloxider och kväveoxider.

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.