Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Skivbranschens sista kort

Publicerad: 22 oktober 2008, 17:51

Små minneskort i stället för cd-skivor är musikindustrins nya – eller sista – försök att sälja fysiskt förpackad musik över disk.


De fyra musikjättarna EMI, Sony BMG, Universal och Warner rullar just nu ut de första korten till skivbutiker och varuhus i USA. Förpackningen har samma format som dagens cd-omslag och i dess inre hittar man ett litet flashminneskort av typen mikro-sd.

I det här sammanhanget är beteckningen Slotmusic.
Det rymmer en gigabyte som förutom musik ska räcka till extramaterial som till exempel videosnuttar, foton, bakrundsmaterial och texter. Musiken säljs utan kopieringsskydd i mp3-format med den högsta kvaliteten 320 Mbit/s – eller upp till 320, som den officiella formuleringen lyder.

– Vi har ersatt diskettstationen med usb-pinnar, hårddisken med flashminne och nu är det cd:ns tur att bytas mot kisel, säger minnestillverkaren Sandisk Drivande bakom det nya formatet.

Företaget siktar in sig på de miljontals mobiltelefoner som redan sålts med plats för de pillrigt små minneskorten. Men för säkerhets skull lanserar Sandisk även en serie mp3-spelare som antingen bär varumärket Sansa eller en artists eller rockgrupps namn.

Sandisk kommer även med några fodral med fack för flera kort. De är inte större än 15 x 11 x 1 mm, så det kan behövas något som håller ”skivsamlingen” på plats.

Rekommenderade priser är 15 dollar för ett kort och 20 dollar för en spelare, alltså runt 110 respektive 145 kronor. Rimligen blir de verkliga priserna lägre. Samma album med Robin Thicke, Something Else, som Sandisk har som dragplåster säljer Amazon på cd för 9,99 dollar. Då får man okomprimerad musik i cd-kvalitet.

I den första omgången kort finns även en del klassiker som Abba, Elvis och Jimmie Hendrix. Lansering i Europa sker nästa år.

Pär Rittsel

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.