Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Skogsindustrierna: Parisavtalets syn på skogen försvårar omställningen

Publicerad: 28 Juni 2019, 08:50

Foto: Tetra Pak/ Wikimedia Commons

I en ny rapport  analyserar Skogsindustrierna den totala klimateffekten av svensk skogsnäring för år 2017. Enligt rapporten har den svenska skogsnäringen en ”positiv effekt” på det globala klimatet som motsvarar 93 miljoner ton koldioxid per år.


Branschorganisationen Skogsindustriernas rapport räknar inte bara kolinbindningen i skogen minus de fossila utsläppen i värdekedjan utan adderar också de skogsprodukter som ersätter fossila produkter som cement, stål, plast och oljeförbränning. Med rapporten vill Skogsindustrierna synliggöra skogsprodukternas bidrag i klimatdebatten.
”Mellanstatliga klimatavtal som Parisavtalet och rapporteringsformat specificerade av IPCC, fångar inte in helheten i skogsbruk och skogsnäring utan betraktar skogen isolerat som ett lager av kol som bör bevaras eller helst ökas. Ett sådant synsätt riskerar att försvåra omställningen till ett fossilfritt samhälle. Det är viktigt att istället framhålla skogsnäringen som en integrerad del av den gröna biogena kolcykeln som inte tillför ytterligare fossilt kol till atmosfären och som därför kan motverka samhällets fossilberoende”, skriver rapportförfattaren Peter Holmgren i rapporten.
– Rapporten är bra. Vi behöver dock förfina beräkningarna av olika typer av substitution. Det är en stor skillnad om biomassan hamnar i ett hus som står i hundra år eller mer eller om den blir till biobränsle eller förpackningar som snabbt eldas upp. Inte minst i vår del av världen där ”payback time” är lång har detta betydelse, säger miljödebattören Anders Wijkman till Aktuell Hållbarhet efter att ha snabbläst rapporten.

Läs rapporten

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.